Home

Achtergrond 85 x bekeken

Anthos zet focus op versterking en samenwerking handelsbedrijven

Anthos,de brancheorganisatie van groothandelaren in bloembollen- en boomkwekerijproducten, gaat in 2010 versterkt inzetten op het prikkelen van de consument in combinatie met extra aandacht voor retailmarketing en categorymanagement.

Volgens voorzitter Henk Westerhof is het de vraag of de huidige promotie-inspanningen de consument wel voldoende bereiken. Ook vraagt hij zich af of bollen en boomkwekerijproducten de detailhandel en retailkanalen wel voldoende rendement geven.

Een door Anthos uitgevoerd onderzoek onder Noord Amerikaanse consumenten leert dat 78 procent van de Amerikanen met een tuin belangstelling hebben voor bloembollen, waarbij ze - opvallend genoeg - nauwelijks naar prijs kijken. Helaas is diezelfde consument tamelijk onwetend als het gaat om productkennis en gebruiksmogelijkheden. Een marketingbureau gaat in opdracht van Anthos op basis van die uitkomsten een nieuwe marketingstrategie ontwikkelen. "Plannen alleen zijn niet genoeg, het eist ook professionaliteit van handelsbedrijven om daarin te investeren en het beleid daarop aan te passen", aldus Westerhof.

In samenwerking met het IBC is Anthos in Japan en Zweden ook aan de bloemenkant actief. Zo wordt in januari in Zweden gestart met het ontwikkelen van nieuwe ideeën voor het vermarkten van bolbloemen op de winkelvloer van de supermarkten en tuincentra. In de boomkwekerijsector richt Anthos zich onder meer op kennis ontwikkeling op het gebied van category management waarvan samenwerken met bloembollen handelsbedrijven op dit terrein ook wordt bepleit.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.