Home

Achtergrond 98 x bekeken 1 reactie

AH test jaarrond inkoop uit Nederland

Albert Heijn onderzoekt of meer groenteproducten jaarrond uit Nederland te verkrijgen zijn.

Dat zei AH-categorymanager Bas Hauwert op de ledenvergadering van LTO Noord Glaskracht. Deze winter test de keten het jaarrond inkopen van komkommer. Daar moeten later andere glasgroenten bij komen. Hauwert weet nog niet op welke schaal die jaarrond inkoop in Nederland mogelijk is.

Hauwert werd aangesproken door een paprikateler die zich irriteerde over het late moment in het seizoen dat AH overstapt op Nederlandse paprika. In mei is er al lang Nederlands product beschikbaar, maar AH blijft lang Marokkaanse verkopen. Volgens Hauwert ligt dat aan afspraken met buitenlandse telers. “Wij werken dat programma eerst af.” Van de totaal verkochte groente door AH komt 40 procent uit Nederland.

Hauwert stelde verder dat duurzaamheid, zoals lage residupercentage, geen onderscheidend vermogen zijn, maar een basisvoorwaarde. Onder het AH-merk Puur en Eerlijk liggen daarom alleen biologische en fairtradeproducten.

Hauwert stelde verder dat Nederlandse telers meer moeten doen met innovatie. De zwarte tomaat, zoete groene paprika en bruine roos zijn geen echte innovaties, maar ‘spelingen der natuur’. Ze voegen voor de consument onvoldoende toe, stelde hij. AH wil meer onderscheidende producten in de schappen, zoals de pitloze druif. “Na de introductie steeg de verkoop enorm.”

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    Twan Kroon

    De pitloze druif als innovatie noemen is mijn inziens een slecht voorbeeld. Deze verkochten wij, weliswaar minimaal, 18 jaar geleden al. Het is eerder een herontdekking.

Of registreer je om te kunnen reageren.