Home

Achtergrond 90 x bekeken

AH heroverweegt mogelijk rasaanduiding producten

Albert Heijn wil groente en fruit mogelijk niet meer primair onder rasaanduiding in de winkel leggen.

De keten overweegt producten op de eigenschappen te presenteren. Volgens AGF-manager Bas Hauwert zou voor Elstar ook een omschrijving friszure appel volstaan met daarbij wel de naam Elstar en kan rucolasalade mogelijk het best omschreven worden als pittige salade met rucola.

AH deed iets soortgelijks voor aardappelen, waarbij voor bloemige aardappelen meer rassen in aanmerking komen. De keten is daardoor niet meer afhankelijk van één ras, vermoeden telers. Volgens Hauwert echter is met een andere aanduiding de consument beter te sturen naar de producten die hij zoekt. Ook kan zo beter op de vraag van de klanten worden ingespeeld.

Hauwert, nu 1,5 jaar verantwoordelijk voor AGF bij Albert Heijn, doet verder proeven met het geven van digitale informatie in de winkel op mobiele telefoons.

Verder denkt hij dat de presentatie beter kan door verpakking. De verpakking Tasty Tom is nu niet voldoende smaakvol. Ook de Roma-tomaat moet meer mediterrane sfeer uitdragen, vindt hij.

Hauwert stelde verder dat duurzaamheid, zoals lage residupercentages, geen onderscheidend vermogen is, maar een basisvoorwaarde. Onder het AH-merk Puur en Eerlijk liggen daarom alleen biologische en fairtradeproducten en geen schone, gangbare producten.
De marktleider in Nederland wees eerder ook gebruik van het label Weet-wat-je-eet af, toen het de supermarktketen werd aangeboden.

Of registreer je om te kunnen reageren.