Home

Achtergrond 211 x bekeken 17 reacties

Zware trekker zonder rijbewijs volgens Eurlings "anomalie"

Minister Eurlings (V&W) vindt het abnormaal dat zwaar landbouwverkeer bereden mag worden door chauffeurs zonder bewezen rijvaardigheid.

Zo motiveert de minister van Verkeer en Waterstaat zijn voornemen tot invoering van het rijbewijs BE. De Tweede Kamer praat daar aanstaande donderdag over.

"Het is een anomalie (afwijking) dat voertuigen met eenzelfde omvang en gewicht van zware vrachtautocombinaties door steden en op provinciale wegen mogen rijden zonder dat de bestuurders daarvan aantoonbaar over de benodigde rijvaardigheid beschikken", aldus Eurlings in een brief aan de Kamer.

Het verontrust de minister dat het aantal ernstige ongevallen met landbouwvoertuigen niet net zo snel afneemt als in het overige verkeer. De toedracht van ongevallen met landbouwvoertuigen is divers. Daarom begint de aanpak van de verkeersonveiligheid bij deze voertuigen wat Eurlings betreft met algemene rijvaardigheidseisen. Hij wil het rijbewijs BE (voertuig plus aanhanger) invoeren voor trekkerbestuurders die harder willen en kunnen rijden dan de thans toegestane 25 km/u. Die mogen dan maximaal 45 km/u. Als de bestuurder maximaal 25 km/u wil rijden, hoeft hij geen rijbewijs.

Lees ook Snelle boer moet rijbewijs hebben op tractor

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    pommetje

    Hebben ze weer wat bedacht.
    Ik heb dus geen aanhanger rijbewijs.
    Meenen ze nu werkelijk dat ik nu nog weer les moet nemen, het is gewoon te schofterug.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Wat ik abnormaal vind, is dat aan een minister een onderzoeksrapport is overhandigd waarin klip en klaar staat dat de 16-17 jarigen de fors minder ongelukken veroorzaken dat de hogere leeftijdscategorieën, en hij hier met geen woord over rept. Waarom wordt dit feit angstvallig vermeden in deze hele discussie? Dat er keuze's worden gemaakt prima, maar baseer je ter beargumentering niet op valse en onjuiste aannames.

  • no-profile-image

    matheussen

    Ik kan daar heel kort oer zijn. rij reeds 33 jaar met allerlei voertuigen, heb alle rijbewijzen, maar mijn haren gaan dagelijks recht opstaan wat je dagelijks moet doen om geen ongeval te hebben met iedereen die enkel zijn rijbewijs B heeft.

  • no-profile-image

    John

    Daar moet ik dan wwer om lachen, reactie van 15 jarigen die vind dat de bijna 16 jarigen met veel ervaring de klos zijn?
    Als je 15, 16 bent kom je net kijken en heb je niet veel ervaring. Ik weet ook wel dat alle boerenzonen al lang voor ze 16 zijn wel met een trekker op het land kunnen rijden, maar dat is nog wat anders als met zware combinatie aan het verkeer deelnemen.

  • no-profile-image

    jan

    Tja, er zijn ervan 16 die niet goed in de gaten waarmee ze rijden(trekker en aanhanger), die gaan soms onverantwoord hard. Er zijn er ook van 16 die een goed gevoel over het spul hebben en goed nweten waar ze mee rijden. BE rijbewijs vindt ik voor trekker totaal onnodig. Een verplicht trekkerrijbewijs niet, hierop kun je inspelen in de praktijk door bijv. examen te doen op de weg met trekker en aanhanger. Dit moet dan ook voor mensen met b rijbewijs gelden die nog nooit op een trekker gereden hebben, gewoon een trekker rijbewijs, klaar

  • no-profile-image

    brom

    Ik vind het onbegrijpelijk dat er nu pas over een rijvaardigheid en bevoegdheid van nieuwe / jonge bestuurders van (zwaar) Langzaam Rijdend Verkeer wordt nagedacht! Het is nu dus zo dat iemand van 16 jaar die alleen nog maar een trekker heeft gezien tijdens z'n trekker-rij-examen, na geslaagd te zijn, met een trekker met bv. 30 ton erachter, zo'n beetje door heel Nederland rijdt met zo'n 50 km/h!!
    We lopen in Nederland met heel veel wetgeving voorop maar in dit geval dus hopeloos achterop! Eindelijk gebeurt er eens iets.

  • no-profile-image

    15 jaar

    en wie zijn natuurlijk weer de dupe. ja de mensen zoals ik bijna 16 en al met veel ervaring die bijna legaal mogen rijden en weer een paar jaar kunnen wachten want zeg nou zelf zijn er nog wel trekkers die max 25 km lopen ja mischien de trekkers die je moet aanslingeren. ik zou eigenlijk wel willen weten wanneer zo iets nou ingaat want is het volgend jaar of volgende maand of duurt het nog een paar jaar.

  • no-profile-image

    Han

    Als ik dit artikel goed analiseer, is mijn conclusie; "De boer is de schuldige van alle verkeersongelukken waarbij landbouwmachines zijn betrokken" En tevens deze beoren bezitten geen rijbewijs BE. Als gewezen boer weet ik zeker dat 99,99 % van de boeren een rijbewijs heeft. Tot voor kort werd na het behalen van B E toegevoegd en de jeugd zal echt wel BE hebben want de meeste boeren kunnen niet znder aanhanger.
    Waarom is de politiek niet eerlijk en zegtemeeste verkeersongelukken gebeuren door onoplettendheid, risico vol gedrag van bestuurders. Nee de schuld moet bij de zondebok, boer, liggen.
    Ik ga niet uit van een verbetering door dit voorstel, dat het zeker haalt in Den Haag. Kost niks en is leuk voor de komende verkiezingen.

  • no-profile-image

    Wout Nelissen

    Er komen volgens teletext 17 mensen per jaar om bij een ongeluk in verband met een tractor, dit zijn er 17 te veel, maar als je gaat kijken naar het totaal aantal verkeersdoden en de combinaties waarmee men op de weg zit, dacht ik dat dit toch wel mee viel! En dan zijn het ook nog de vaakste tijd fietsers die niet snappen dat een aanhanger binnendoor komt! En wie rijdt er nou 25, dan kun je toch net zo goed met paard en wagen gaan?

  • no-profile-image

    marco Everink

    Waar aan voorbij wordt gegaan is volgens mij het probleem dat je bijna bij elk dorp of stad je er niet om heen geleid wordt maar er rechtdoor heen gestuurd wordt en dat dit zeer gevaarlijke situaties opleverd dat je door woonwijken of langs scholen moet.
    Omdat je hier vaak langzaam rijdt word je aan alle kanten ingehaald en de mensen hebben niet in de gaten dat je niet aan alle kanten en dooie plekken tegelijk kunt kijken net als bij vracht auto s. Ik denk dat hier al een grote oplossing zit alleen ze willen er niet aan mee werken tenminste niet in Groenlo.
    gegroet. Marco.

  • no-profile-image

    chris

    oke een b rijbewijs daar kan ik wel in (ervaring) komen maar waarom meteen het e erbij. werk al 22 bij een loonbedrijf en heb alleen mijn b rijbewijs dus wordt ik of mijn werkgever op kosten gejaagd... ik zou voorstellen een b rijbewijs en een vrijstelling die ouder zijn dan 30 of 40... ervaring dat telt tja er zijn en blijven mensen(jongeren) die zeggen dat ze kunnen rijden maar prate doen ze wel maar kunnen niks.

  • no-profile-image

    loonwerker

    nog sterker ik zou pleiten voor een c/e rijbewijs voor zwaar lanbouw verkeer niks meer dan normaal lijkt mij trekkers doen niet onder voor een vrachtauto

  • no-profile-image

    matheussen

    P.S en met rijbewijs B bedoel ik hier letterlijk alle gekken die een auto besturen en zichzelf als beste chauffeur bestempelen!
    zij die nog snel even inhalen en daarna vol in de remmen gaan, geen seconde geduld kunnen opbrengen, je inhalen of er langs willen langs de onmogelijkste kanten, ja ik kan nog wel even doorgaan, maar het heeft toch geen zin...

  • no-profile-image

    Awel

    In belgie zouden ze zeggen het is van den zotte. Geen rijbewijs, geen kenteken, geen keuringsbewijs, geen wegentax, geen witten diesel geen maximum gewicht en ga zo maar door. Awel den boer zal altijd zeuren. Oplossing: geef hem een goed loon en hij zal aan alle wensen met plezier voldoen.

  • no-profile-image

    John

    ja B gaat tot max 3500 kg, das dus ledig gewicht + laadvermogen. Bij BE mag het trekkend voertuig niet meer als 3500 kg wegen, aan het gewicht van de aanhanger zijn geen beperkingen gestelt.
    Maar ja 3500 kg als trekkend voertuig, daar kan je met trekkers dus niks mee...

  • no-profile-image

    Zoals ik al zei, het is heeel vervelend, als je jezelf ook als boer moet aanpassen aan deze drukke samenleving..
    Vervelend, waar zijn die tijden van vroeger gebleven, ach ach....

  • no-profile-image

    sander

    weet de minister wel wat een be rijbewijs inhoud volgens rijbewijs mag je maar 3500kg totaal zijn of gaat het net zo als bij be opleggers

Laad alle reacties (13)

Of registreer je om te kunnen reageren.