Home

Achtergrond 81 x bekeken 4 reacties

Zuivelconcern wil vooral in Azië groeien

Zuivelconcern FrieslandCampina is op zoek naar overnames, samenwerkingen of uitbreidingen naar andere landen.

Dat zegt bestuursvoorzitter Cees ’t Hart in het Financieel Dagblad. Het liefst wil hij uitbreiden in nieuwe markten als India en China, maar dan wel voorzichtig. "Want iedereen heeft daar de neus al eens gestoten", weet ’t Hart. Groei van de afzet is nodig om de 1,7 miljard kilo extra ledenmelk kwijt te kunnen die FrieslandCampina na 2015 denkt te zullen ontvangen. Na het einde van de Europese melkquotering verwacht het een groei van de melkaanvoer met 15 procent.

FrieslandCampina is nu bezig met de kapitaalsopbouw om de geplande overnames en of afzetgroeiplannen te kunnen realiseren. Het geld moet komen uit inhoudingen op de winst en uit verdere kostenbesparingen. Nu is al duidelijk dat de geplande 175 miljoen euro per jaar aan extra fusievoordelen vanaf 2012 hoger zullen uitvallen, aldus ’t Hart.

Tegelijkertijd wil FrieslandCampina gezondheidsconcepten als Optimel en Milner ook op andere markten introduceren. Op deze producten zijn de marges hoger dan op gewone zuivelproducten. Hoe de strategische inzet van FrieslandCampina er in detail uit zal zien, is nog onderwerp van discussie. De grote lijn is uitgezet, de 70 hoogste managers van het bedrijf mogen nu meepraten over de gedetailleerde invulling van de plannen. Dat is volgens ’t Hart niet alleen goed voor het draagvlak binnen de onderneming voor de plannen, het helpt ook om het hoogste management meer bij het bedrijf te betrekken.

Voor het eerst geeft ’t Hart ook in een interview toe dat groter zijn dan voorheen niet helpt om een hogere marge te bedingen in de onderhandelingen met de supermarkten over de prijs van gewone zuivelproducten. Binnen een straal van 500 kilometer zijn er te veel concurrenten actief die eenzelfde product kunnen aanbieden.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Han

    Piet zie artikel Boerderij "Dairy Feed en Thailand werken samen" hier is mijn conclusie deels op geent.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Gelukkig zijn er nog optimistische Manager's. Het is waar, Zuidoost-Azié is de groeimarkt van de Toekomst!!!... Met héél goede vooruitzichten, ook dat is waar!!!... Bovendien is zowel de economie alsook de bevolking groeiende!!!... In Europa is dat anders.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Han, zo is de praktijk, ik deel uw visie!!!... Dat is tenminste nog een goede kant dat FC nog aan betaalde ontwikkelingshulp doet. Nestlé had een nog betere visie, hun opmerkzaamheid was groter en meer op langere termijn bedacht. That's Life, de schranderen zien het onheil komen en bergen zich. groetje's, piet

  • no-profile-image

    Han

    Piet je conclusie is juist, Azie is en groei markt. Dit hebben we 15 jaar geleden ook gezegd van Rusland en het gevolg is dat Campina daar een verwerkings bedrijf heeft gesticht en via subsidie uit Den Haag hebben we daar de boeren kwaliteit melk leren maken. Zou Azie niet dezelfde kant op gaan, eerst een bedrijf om je poeder weer tot zuivelproducten op tee waarderen en daarna zorgen voor melk productie aldaar en dan---- Dit kun je zelf invullen.
    Naar mijn (pessimistische) benadering, worden de boeren weer lekker gemaakt met een dode mus. Er zal toch geen zuivelaar tankers met verse melk naar Azie laten varen om daar te verwerken. Dus kan er hooguit een verkoopkantoor (boter, kaas en poeder) komen of zo ik suggereerde een bedrijf om de poeder op te waarderen en uit eindelijk, als de Aziaten ook vers eisen, een eigen zuivelfabriek en plaatslijk geproduceerde melk.
    Voor de een verkoop bureau betekent nog steeds, dat de goedkoopste inkoop de meeste kans op hoge winst geeft. helaas is Nieuw Zeeland dichterbij en zal dus minder transport kosten hebben en goedkoper kunnen aanbieden bij een gelijk kaasprijs o.i.d. vr.gr.Han

Of registreer je om te kunnen reageren.