Home

Achtergrond 78 x bekeken

Veevoerverkoop stuwt omzet DSM Nutrition

De omzet van DSM Nutrition is het derde kwartaal gestegen naar 702 miljoen euro.

Het gaat om een toename van 4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral de gegroeide verkoop van voevoeringrediënten zorgde voor de stijging, al daalden de prijzen van deze ingrediënten.

De verkoopvolumes van voedingsingrediënten daalden, maar DSM ziet hierin dit kwartaal lichte verbeteringen. Het Heerlense chemie-en farmacieconcern als geheel boekte een 14 procent lagere omzet van 2,02 miljard euro. De nettowinst steeg naar 374 miljoen euro, ruim tweemaal zoveel als vorig jaar.

De winst steeg deels door herstel op de Chinese markt, maar ook door de verkoop van DSM Energie aan de Arabische firma Toao. "Het dieptepunt van de recessie lijkt in de eerste helft van 2009 te zijn bereikt", zo liet topman Feike Sijbesma vandaag weten. Sijbesma noemt de afdeling Nutrition een blijvend stabiele factor in het bedrijf. De niet voedinggerelatieerde chemie heeft veel meer te lijden onder de crisis.

Kunstmestdivisie DSM Agro blijft volgens DSM beter dan de markt verkopen, maar de prijzen zijn wel fors gedaald en het resultaat is daardoor verslechterd. Ondanks relatief goede resultaten blijft Agro in de verkoop staan. Het bedrijf wil zich niet uitspreken over hoe de markt zich zal ontwikkelen. De resultaten van Nutrition en alle andere onderdelen zijn beter dan wat analisten ervan verwachtten.

Of registreer je om te kunnen reageren.