Home

Achtergrond 150 x bekeken

Veel woorden, weinig wol

Wakker Dier heeft het weer voor elkaar. De horecagroothandels stoppen, na veel campagnes, met de verkoop van blank kalfsvlees.

Wakker Dier claimt de overwinning. Terecht? De groothandels reageren haast beledigd. Wakker Dier strijkt met hun eer. Sligro had blank kalfsvlees al eerder dit jaar uit de schappen gehaald en ook Hanos zegt er langer mee bezig geweest te zijn. Dat Wakker Dier er nu mee uitpakt zien ze enkel als een schreeuw om aandacht. Het is ook nauwelijks een grote stap te noemen. Net als voor de supermarkten is kalfsvlees ook voor de groothandel maar een heel klein deel van het assortiment. Dat geldt zeker voor het blanke vlees – in Nederland wint rosé al steeds meer aan populariteit.

Makkelijk te schrappen dus, zeker omdat het Beter Leven-vlees wel mag blijven. Dit blanke kalfsvlees uit de koker van VanDrie Group kreeg een ster van de Dierenbescherming nadat aanvullende eisen aan voeding en huisvesting werden gesteld. Het blijft echter blank kalfsvlees, dat gewoon nog bij de groothandel te krijgen is. Het is dus maar de vraag of er wel echt iets verandert in het groothandelsassortiment.

Toch pakken alle landelijke media het 'nieuws' op en misschien is dat wel de grootste verdienste van Wakker Dier. Weinig te melden en toch volop publiciteit.

Agrarisch Dagblad

Of registreer je om te kunnen reageren.