Home

Achtergrond 352 x bekeken

The Greenery

The Greenery ontstond in 1996 uit een fusie van negen groente- en fruitveilingen en het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen. De circa 1100 aangesloten teeltbedrijven vermarkten al hun producten via The Greenery.

The Greenery is één van de grote internationaal opererende groente-, fruit- en paddestoelenconcerns in Europa. De organisatie heeft het van begin af aan moeilijk gehad om de verwachtingen waar te maken. De laatste tijd staat de Greenery extra onder druk door de economiscbe malaise en de pogingen van telers om de krachten op een andere manier te bundelen (in producentenorganisaties, APO's).

Het bedrijf ontwikkelde mede daarom een nieuw model. De coöperatie krijgt daarin een aanmerkelijk grotere rol. De grotere afstand tot het handelshuis The Greenery maakte een naamswijziging nodig voor de coöperatie. Het nieuwe model voorziet erin dat telersverenigingen van The Greenery vanaf 2010 zelf hun product konden gaan afzetten. Dat heet in Greenery-termen het T-model. Telers die toch hun productie via de Greenery zelf afzetten, kiezen voor het zogenoemde P-model. Het handelshuis wil zich met circa 55 procent van de afzet van 1.250 telers focussen op het supermarktkanaal.

18 procent van de telers heeft gekozen voor afzet via het nieuwe verkoopbedrijf Coforta BV. Deze leden van de coöperatie vertegenwoordigen 40 procent van het volume. Telers hebben hierin meer invloed op de afzetstrategie. Het oude handelshuis blijft actief als The Greenery en richt zich op de verkoop aan de groothandel en exporteurs.

Ondanks de structuuraanpassingen blijft de Greenery kampen met spanningen tussen de handelspoot en de coöperatie. Het was in 2008 aanleiding voor het vertrek van de oude Hagé-top. Dit jaar vertrokken weer diverse directeuren. In dit opzicht delen de Greenery en branchegenoot in het fruit Fruitmasters hetzelfde lot.

Zoals verwacht, heeft de Greenery in 2009 op omzetgebied flink ingeboet. Vooral door de slechte productprijzen. Wel stelt het dat het aantal opzeggingen van leden nooit zo laag was als in 2009. Daarbij verwacht The Greenery meer omzet te boeken van nieuwe leden dan verloren is gegaan van vertrekkende telers.

Topman Smits meent dat fusies in de groente- en fruitafzet onontkoombaar zijn. De Greenery heeft ook al een aantal mogelijkheden onderzocht, maar die ketsten tot nog toe alle af.

Financieel

De omzet van The Greenery daalde door de lage prijzen voor het verhandelde product van 1,8 miljard euro in 2008 naar 1,6 miljard in 2009. De nettowinst kwam uit op 7,4 miljoen euro, iets minder dan de 8,7 miljoen over 2008.

Adres

The Greenery International
Spoorwegemplacement 1
2991 VT Barendrecht

Website

The Greenery

Aanvullende informatie, fouten ontdekt of andere op- en aanmerkingen? Mail de redactie!

Foto

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.