Home

Achtergrond 106 x bekeken

Stroom promotieplannen in de maak

Verschillende productgroepen werken plannen uit voor extra promotie in 2010. Zo wil de tomatensector 400.000 euro steken in tomatenpromotie in Nederland en Duitsland.

Voor de promotieplannen heeft de tomatensector samen met Groentenfruit Bureau een stuurgroep opgericht met daarin onder meer tomatentelers Frank van Kleef (Royal Pride) en Ton Janssen (Tastytom).

De 4 ton moet volgens Janssen een aanzet zijn tot meer. "Dat is nu 287 euro per hectare heb ik uitgerekend. Dat is een druppel op de gloeiende plaat. Er wordt maar bijgebouwd zonder te kijken of het product ook wat opbrengt. We hebben eigenlijk miljoenen nodig, maar we moeten het hier maar mee doen."

Janssen was dit jaar actief in de promotietour van Groentenfruit Bureau met productpresentaties in Duitse steden. "Als je ziet wat daar allemaal nog voor kansen liggen, het is ongelooflijk."

Ook een stuurgroep voor venkel werkt aan plannen ter waarde van 50.000 euro, de preisector wil 2 ton steken in promotie en plant de witlofsector een campagne van 125.000 euro. Ook de commissie champignons wil 1 ton steken in promotie, blijkt uit het jaarplan 2010 van het Groentenfruit Bureau. Een aantal van de nog te ontwikkelen campagnes wordt mogelijk in samenhang met elkaar uitgevoerd, maar er moet voor financiering nog een aanvraag gedaan worden bij de productschapsfondsen.

Eerder verenigde een groep van twintig telers zich met plannen voor het vermarkten van specialties (nieuwe producten). Ook peren-, asperge- en radijstelers denken na over productcampagnes.

Volgens Janssen betekenen de nieuwe plannen niet dat de totale promotie-inspanningen voor tomaat nu toenemen. Zo wordt mogelijk het aantal promotietours door Duitsland in de plannen voor 2010 afgebouwd.

Janssen vindt het jammer dat het Productschap Tuinbouw nog maar voor de helft van de plannen van het Groentenfruit Bureau financiering heeft toegezegd.

Of registreer je om te kunnen reageren.