Home

Achtergrond 999 x bekeken 68 reacties

Snelle boer moet rijbewijs hebben op trekker

Boeren die harder dan 25 kilometer per uur willen rijden met hun trekker moeten straks een rijbewijs BE bezitten.

Met dat rijbewijs mogen ze maximaal 45 kilometer per uur rijden op de openbare weg.

Bestuurders van landbouwvoertuigen die niet sneller dan 25 kilometer per uur willen rijden, hoeven geen rijbewijs te halen. Jongeren mogen ook vanaf zestien jaar op een trekker blijven rijden, zolang ze onder de snelheidsgrens van 25 kilometer blijven.

Dat heeft verkeersminister Camiel Eurlings vandaag aan de Tweede Kamer geschreven. Hij voert de rijbewijsplicht in om het aantal dodelijke ongevallen met tractors terug te dringen. Elk jaar vallen gemiddeld zeventien doden door ongevallen met landbouwverkeer.

De invoering van een rijbewijsplicht betekent dat trekkers definitief geen kenteken krijgen. Een Kamermeerderheid had Eurlings ook gevraagd af te zien van een kentekenplicht voor trekkers. Boeren die harder dan 25 kilometer per uur rijden op de openbare weg, moeten straks wel een bordje op hun trekker schroeven met daarop de snelheidslimiet van 45 kilometer.

De land- en tuinbouworganisatie LTO Nederland is positief over het voorstel van Eurlings. LTO constateert dat trekkers met een snelheidslimiet van 45 kilometer per uur meer gebruik kunnen maken van wegen buiten de bebouwde kom. Dat zal de verkeersveiligheid in gemeenten ten goede komen, verwacht de organisatie. "Veel zwaar landbouwverkeer zal uit de bebouwde kom van dorpen verdwijnen.''

Eurlings denkt dat hij met zijn voorstel het juiste evenwicht heeft gevonden tussen de verkeersveiligheid en pogingen om boeren niet op te zadelen met onnodige administratieve lasten.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    slokker

    In Friesland eet men dus melk en drinkt men brood H.H.? Geen wonder dat er hoognodig wat moet gebeuren aan het weggedrag van zulke gestoorden!

  • no-profile-image

    koetje

    Blijkbaar zijn er in Nederland veel te veel boeren met land op afstand wat alleen via de openbare weg bereikbaar is Kleinschalige herverkavelingen en het vergroten van de huiskavels is ook een goede oplossing

  • no-profile-image

    boer met de pet

    loat goan !!!!!!!!!! gang is alles!!!!!!!!!!miep miep

  • no-profile-image

    weggebruiker

    Het onnodig ophouden van het verkeer werkt gevaarlijke situaties in de hand en bij het op- en afrijden van uitwijkplaatsen moet men ten alle tijden de ogen en het verstand blijven gebruiken! Vochtgevoelige oogst (granen, kuilgras, hooi etc) kan afgedekt worden en daarvoor hebben knappe koppen al enige tijd geleden dekzeil uitgevonden. Nu nog iets doen aan die levensgevaarlijke bevuiling van openbare wegen en ophouden om altijd maar weer ieder vorm van schuld te ontkennen. Waarom denk ik toch iedere zondagavond over een nieuw tv-programma: Boer zoekt Verstand?

  • no-profile-image

    gerben

    heej weet iemand ook of er een datum bekend is waarneer dat ingaat ik moet em namelijk nog halen maar als het pas 2010 ergens in juni in gaat heb ik er geen problemen mee

  • no-profile-image

    Ger

    Hoe denken ze dit allemaal aan te gaan pakken? Als er op een trekker nou geen plaat op zit van 45Km en deze rijdt toch harder als 25, halen ze deze dan aan de kant? Dit zal immers wel moeten want een kenteken komt er ook nog niet. Als je nou een trekker hebt die niet harder kan dan 25km en iemand met een BE rijbewijs wil gaat hierop rijden moet er dan ook zo'n 45km plaat achterop?

    Zo'n 45 km plaat word die dan gratis door de gemeente ergens uitgereikt ofzo? of moet zoiets ook nog is 50 Á 70 euro gaan kosten. Verder denk ik ook dat trekkers die altijd/veel op een bedrijf aanwezig zijn en weinig op de weg komen ook niet door veel boeren door zo'n plaat voorzien worden. Of er word 1 plaat aangeschaft voor alle trekkers.

    En de afgeknokte driehoek moet die dan ook nog op trekkers die harder als 25 rijden?

    Als het aan mij licht moeten ze het actuele trekkerrijbewijs drastich veranderen/verzwaren, want hoe het nu er uit ziet is gewoon te zielig voor woorden. Verder heeft deze invoering nog weinig nut om jongeren met minder tonnen te laten rijden, omdat je immers ook met 50 ton 25 km kunt gaan rijden.


    PS: ik ben zelf ook 16 heb nu een 3kwart jaar mijn rijbewijs en dit was echt kattepis laat ze dit maar is gaan veranderen, als ze iets verbeteren willen.

  • no-profile-image

    de busschop

    ik ben blij dat ik sommige mensen
    wakker geschut heb
    want ze kunnen noch met de auto noch met de fiets rijden die zijn aan nieuwe herscholing toe zo vlug mogelijk!

  • no-profile-image

    remco

    zijn de dodelijke ongevallen van trekkerbestuders of van automobielisten die denken dat ze er wel ff voorlangs kunnen?!

  • no-profile-image

    gerrit

    Het op een parkeerplaats gaan staan wachten tot er een rij auto's voorbij is lijkt mij zeer onverstandig. Als de rij voorbij is en je draait met de tractor de weg weer op zijn er altijd automobilisten die denken: ik kan er nog voor en als tractorbestuurder wil je ook verder. Doordat automobilisten harder gaan rijden om nog voor de tractor te komen ontstaan er levensgevaarlijke situaties. Waarom zou je auto's eigenlijk voorbij laten gaan? ik ben nog sneller als jij maar het maakt over het algemeen geen 5 minuten verschil of je een tractor in haalt, of dat je er achter blijft.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    In dit rapport van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat staan de feiten;
    "projectnr. 177461 Analyse ongevallen land- en bosbouwtrekkers
    6 februari 2008, revisie 6 Aandeel landbouwvoertuigen in ongevalstatistieken.
    Bij 15.433 verkeersongevallen in Nederland in de periode 1997-
    2006 zijn één of meer landbouwvoertuigen betrokken. Van deze
    15.433 ongevallen is in 8% van de ongevallen (1.232) sprake van
    een ongeval met licht letsel en in 6% van de ongevallen (886) is er
    sprake van zwaar letsel met ziekenhuisopname. Bij 1% van de
    ongevallen (165) met betrokkenheid van landbouwvoertuigen was
    de afloop dodelijk.
    Het aandeel dodelijke slachtoffers als gevolg van een ongeval met
    een landbouwvoertuig bedraagt 1,8% van het totaal aantal
    geregistreerde verkeersdoden (170 van de 9.693) in Nederland in
    de periode 1997-2006. Het aantal ziekenhuisgewonden bij
    letselongevallen met betrokkenheid van landbouwvoertuigen
    bedraagt 0,9% van het totaal aantal ziekenhuisgewonden (995 van
    de 107.923)."
    Degene die de moeite neemt het rapport te lezen zal opvallen dat men creatief is geweest het percentage ongevallen door 16 en 17 jarigen te berekenen. Zie hieronder de conclusie van Oranjewoud;
    "De verdeling naar de leeftijd van de veroorzakende bestuurder van
    het landbouwvoertuig lijkt ongeacht de afloop van het ongeval
    relatief gelijkmatig over de leeftijdsklassen. De leeftijdsklassen zijn
    echter qua omvang niet vergelijkbaar. Wanneer er voor de
    beeldvorming van wordt uitgegaan dat het aantal bestuurders per
    leeftijdsjaar gelijk is, kan worden afgeleid dat de leeftijdscategorie
    16 en 17 jaar en 18 t/m 24 jaar duidelijk oververtegenwoordigd is
    als veroorzaker. Voor definitieve uitspraken is echter inzicht in het
    aantal bestuurders en eventueel het aantal door hen gereden
    kilometers per leeftijdscategorie noodzakelijk."
    Wat nog veel erger is, is de conclusie dat er blijkbaar weinig verschil is tussen 16 en 24 jarigen. Wat is dan de meerwaarde van een rijbewijs? @ Piloot on air; En dan te bedenken dat piloten vanaf 16 jaar de lucht in mogen.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Bravo Camiel! Het is misschien niet helemaal perfect, maar zeker een grote stap in de goede richting!

  • no-profile-image

    chris

    dus als ik het goed begrijp hoef je als je 16 bent ook geen trekkerrijbewijs meer te halen als je onder de 25 km/h rijd en als je 16 bent en je hebt een trekkerrijbewijs is die niet meer geldig voor harder dan 25 km/h?

  • no-profile-image

    gj

    45km bordje lijkt mij handig een mooie stikker op de afgeknotte driehoek om kosten tebesparen !

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Grofheid in taalgebruik verraad frustratie door zwakte van de eigen argumentatie.

  • no-profile-image

    brabant

    Krijg nu toch sterk de indruk dat enkele bang zijn dat ze hun trekkerrijbewijs niet kunnen halen. Tja dat de boerenvrijheden worden ingeperkt door zulks maatregelen is niet leuk, wel noodzakelijk om het aantal verkeersdoden te verminderen

  • no-profile-image

    renke

    het is gewoon geld kloperij ik rij er mee voor mijn beroep dus moet ik nu e halen
    die minister is niet goed bij zijn hoofd
    de vijligheid word er niet beter van
    de mensen er om heen moeten curses doen dan weten zij waar wij mee rijden

  • no-profile-image

    Tinus Trucker

    Trekkers met snelheden boven 45km (tot 65 km/uur Vrachtautorijbewijs zonder chauffeursdiploma dacht ik zo

  • no-profile-image

    Frans

    Super oplossing, simpel maar wel logisch

  • no-profile-image

    rob

    Ik heb er geen last van, ik heb rijbewijs BE en CE. Dus mag altijd wel trekker rijden...

  • no-profile-image

    peter

    of dit een goede oplossing is weet ik niet
    maaar ik ben zelf 15 jaar oud
    en ik fiest 5 kilometer door een dorp zonder fietspad waar ik iedere week
    irritaties ondervind van landbouw verkeer
    dat bestuurd word door jongeren
    die me letterlijk van me fiets af rijden
    dus zodra ik vind dat het niet goed gaat
    dan is het 0900-8844 en maar hopen dat ze gepakt worden

  • no-profile-image

    H.H.

    Meneer Zeveraar dikke domhasses.
    Heel veel mensen hebben geen ervaring met grote werktuigen in het verkeer dit kan ik aan u merken door uw domme laagdrempelige reactie. Ik heb een vraag. Eet u melk, graan of akkerbouw produkten. dan zou ik me maar hard stilhouden anders kunt u zelf voor uw voer zorgen dikke lulbehanger.

  • no-profile-image

    Fendt

    ik ben er niet mee eens !
    als iedereen 25 km/h gaat dan krijg je toch allemaal opstoppingen en drukte en alles, en dat is weer slecht voor het milieu en alles !
    dus het is waardeloos

  • no-profile-image

    Vrijgezel

    Brabant en Speurneus zijn duidelijk asfalt piraten. Op de veluwe ontkom je er niet aan om met enige regelmaat van een zandweg gebruik te maken als je rechttoe rechtaan op je doel durf af te gaan. En als je eigen bedrijf klem zit tussen aan de ene kant een asfaltweg en aan de andere kant een zandweg dan leer je het vanzelf dat je met je trekker het langst overal kunt komen. Dan laat je het ook wel om net zo als in Brabant om mest te dumpen en dat je nooit de betweter als speurneus moet uithangen.

  • no-profile-image

    Westbrabander

    In de nieuwsbrief van de boerderij zit al een advertentie van een verkeersschool.

  • no-profile-image

    fietser

    Gerrie ben je wel helemaal normaal. De meeste wegen zijn OPENBARE WEGEN en die liggen helemaal niet over boerenland! Als een boer zichzelf, zijn gezin of zijn illegale personeel op eigen terrein de aarde in wil rijden dan mag dat van mij, maar in het verkeer is 15 of uiterlijk 20 kilometer per uur al hard genoeg met zo'n modderbak. Ze kijken ook nooit in de spiegel en hebben het fatsoen niet om even een P-plek op de gaan als er een rij achter hen ontstaat. Jawel en dan gebeuren er vaak ongelukken. Oorzaak (boer/loonwerken) en gevolg (ambulance of erger! ) Wat mij betreft komt er een verbod om met tractoren op en rond spitsuren de openbare weg op te gaan. En al helemaal N-wegen andere drukke wegen. Kwestie van planning!

  • no-profile-image

    chris

    moet je nu als je 16 bent nog je trekkerrijbeijs halen ook al rijd je lager dan 25 km/h?

    moet de trekker begrenst zijn?

  • no-profile-image

    speurneus

    Vrijgezel snap wel meer niet. Typisch eentje uit de stal van Boer Zoekt Benul!

  • no-profile-image

    Zomaarwat

    Ik ben niet de jongste en woon langs een vrije drukke provinciale weg, wat wil het geval de laatste jaren gebeuren er nauwelijks ongelukken met tractoren terwijl pakweg zo,n 10 a 20 jaar geleden er veel ongelukken gebeurde doordat de tractoren maar 16 km per uur reden en veel automobilisten zich verkeken op de langzame snelheid van de tractor ,wel goed dat er wat geschoold word

  • no-profile-image

    chris

    hoi ,

    ik vind het een klote regel.
    ik droom heel mijn leven er al van als ik 16 ben om bij loonbedrijf houbraken te gaan werken.

    en petertje die boeen en loonwerker kunnen er ook nieks aan doen dat al dat landbouwverkeer zo groot wordt ,je weet zeker niet waar je enten vandaan komt!!!!! ook van het land ,en geoogst met die grote machines . bij 0900-8844 kun je geen eten halen.

  • no-profile-image

    pommetje

    Laat eurlings de kosten maar betalen voor het behalen van het BE rijbewijs.
    Ik ben 40 en moet dus nu weer gaan lessen.

  • no-profile-image

    D

    Heb grote twijfels of dit wel zal helpen. Wat voegt het E rijbewijs toe bij trekkers?

  • no-profile-image

    Lizzie

    Nou , D.O , E krijg je pas op z'n vroegst als je 18 / 19 bent ,dus dan kun je al 2-3 jaar tractor ervaring op hebben gedaan , gr Lizzie

  • no-profile-image

    Han

    Wat voegt een rijbewijs toe aan de verkeers veiligheid? In mijn beleving heeft nagenoeg iedere trekkerchauffeur ouder dan 18 jaar een rijbewijs BE op de plank, nu moet het op zak. Wat is het verschil?? Het verschil is de bureaucratische oplossing voor een praktisch probleem. Ik ben er van overtuigd dat en groot deel van de verkeers ongelukken, waarbij boeren betrokken zijn, veroorzaakt worden door mensen met rijbewijs BE, die in hun auto nog even die combinatie moeten inhalen, omdat ze een afspraak hebben en de "gevaren" van landbouw voertuigen niet kennen. Duidelijk wie de schuldige is, "De boer, zijn combinatie reed (te) hard, was (te) breed, (te) lang en oh ramp hij had zijn BE thuis op de plank liggen en vermoedelijk ook nog een rijbewijs voor zwaarverkeer eens gehaald als beroepschauffeur in zijn jonge jaren.
    Dit moet wel tot dodelijke verkeers ongelukken lijden veroorzaakt door boeren.

  • no-profile-image

    zwerver

    Han, wie of wat ben jij wel niet dat je zomaar kunt bepalen wie er schuldig is bij een ongeluk? Dus als een trekker iemand doodrijdt dan ligt het aan het slachtoffer dat aan het inhalen was? En als dat nou een wandelaar was, of een fietser, of iemand in een rolstoel, of een spelend kind? Houd toch op man, er wordt vreselijk vaak roekeloos gescheurd door knulletjes die hun broek nog niet dicht kunnen knopen. Of gewoon door boeren en loonwerkers die alles belangrijker vinden dan ergens de tijd voor te nemen.En in Meshovsk lopen trekkers immers op Wodka?

  • no-profile-image

    een onbekende man

    IK vind het allemaal maar een geldklopperij. het be voegt niks toe aan het rijden met een trekker. ik maak het vaak zat mee dan rij je 50 en gaan mensen op de meest gekke momenten inhalen dat het nog maar net goed gaat. dan denk ik dat het niet uitmaakt of je nou be heb of je trekker rijbewijs.
    als je 25 gaat rijden krijg je dat er in een keer een hele stoet gaat inhalen waardoor vaak mensen gewoon op gevoel achter hun voorganger aan gaan en inhalen dat is dus net zo gevaarlijk

    ik ben het er mee eens dat er met jongeren wel ongelukke gebeuren. maar de rede dat er nou eenmaal wat meer ongeluken gebeuren met jongeren is vaak volgens mij gewoon heel simpel! een jongere is nou zwart betaalt een stuk goedkoper dan iemand die je via de bedrijfs verzorging moet aantrekken.

    gevaar blijft er altijd bestaan
    heb eens een beetje respect voor de boer
    zonder boer geen voer!

  • no-profile-image

    edwin

    moeilijk te controleren lijkt mij
    een treker die 40a50km rijd word door veel automobilisten verkeerd ingeschat daardoor die gevaarlijke inhaal acties.
    de 25km en het be rijbewijs lossen volgens mij daar het probleem niet mee op
    een aangepast tractor rijbewijs voor tractors boven bv 180pk lijkt mij betergepast

  • no-profile-image

    de cowboy

    het is een goede zaak dat er iets aan gedaan word maar ... er zijn heel veel regeltjes om met je trekker op de weg te rijden, al die regeltjes zijn er voor de veiligheid van andere weggebruikers. niet breder als 3 meter, niet harder als 25, breder dan 2.60 zwaailamp aan, driehoek achterop, niet te lang, zelf ben ik ook loonwerker en zit regelmatig op de weg met een trekker. maar ben nou de afgelopen jaren (8) nog nooit aangehouden met de trekker terwijl ik ook wel eens te lang of te breed ben en eigenlijk standaard harder rij als 25. dan moeten ze daar ook wat aan gaan doen.. alleen invoeren van dat rijbewijs heeft volgens mij niet zo heel veel nut ...

  • no-profile-image

    martijn

    er bestaat geen eens een trekkerrijbewijs maar we noemen het zo. eigelijk is het een arbo eis om mer trekkers te mogen werken kijk maar ff op deze link http://landbouwfilmpjes.nl/mediadetails.php?key=b756e5b3a5217586ca59

  • no-profile-image

    Peter

    Klopt Loonwerker,

    Het klopt niet dat een jochie van 16 die ervaring thuis heeft of zelfs nauwelijks geen ervaring met trekkers, wel op de weg zit. Ik bedoel de ervaring die ze dan zogenaamd hebben met de fiets/brommer/scooter is ook niet echt te vergelijken.
    Ik zie de filosofie van dhr. Eurlings er wel achter. Namelijk: 16 jarige van de grote snelle combinaties afhalen. Maar helaas zal dit niet de oplossing zijn voor de vele ongelukken. En helaas zullen er veel controles nodig zijn om dit te handhaven. Maar daar ligt ook een verantwoordelijkheid voor de loonwerkers. Zij moeten ook begrijpen dat dat ene jochie van 16 niet gelijk op die grootste combinatie moet.

  • no-profile-image

    Henk te slippe

    Het is een goeie zaak.
    Ik zit zelf ook vaak op de tractor en hier mag men zo op.
    Voor de vrachtauto moet je een chaufeurs diploma hebben, hier is een komplete studie en is vaak nog minder zwaar ook nog .
    dit is toch niet normaal.
    ik vind dit een mooi begin voor een veilig weg gebruik.

  • no-profile-image

    loonwerker

    gewoon kentekenen en boven de 10ton totale gewicht vrachtwagen rijbewijs verplichten dan is er duidelijkheid voor iedereen en hoef je niet te discusieren

  • no-profile-image

    Maarten

    vanaf welke leeftijd kun je een BE rijbewijs verkrijgbaar

  • no-profile-image

    bart

    ik vind het slechte oplossing,
    nou mag je alleen een grote trekker rijden als je 18 bent

  • no-profile-image

    de busschop

    mensen wat zijt ge toch allemaal aan het
    zeveren?
    de kinderen van landbouers kunnen beter rijden dan wie dan ook en kennen de weg code ook al maar er zijn mensen alles aan hun laars lappen op de veldwegen denk maar aan de wielertoeristen,wandelaars met hun hondje die kennen geen gevaar!
    want ze gaan niet opzij ze vallen nog liever dood.

  • no-profile-image

    flitspaal

    Maar Gerrit, je rijd tot zeker niet zomaar met jouw trekker de weg op? Man dat is verboden, want je mag het overig verkeer niet hinderen. Als automobilisten denken wat jij voor hen invult dan had je gewoon moeten wachten tot de weg vrij was. Als ik Camiel was dan hield ik jouw rijbewijs in, want dit leidt alleen maar tot gevaarlijke situaties.

  • no-profile-image

    Peter

    Chris,
    Ik zie nu al meerdere keren je vraag voorbij komen tussen de reacties en niemand heeft er nog op gereageerd. Ik zal dat even doen:
    Natuurlijk moet je je rijbewijs nog halen als je 16 bent. Niet dat dit wat voorstelt maar volgens de wet laat je dan zien dat je trekker kan rijden. En ja je mag dan niet harder dan 25 rijden. Maar dat was voor deze regel ook al. Probleem was alleen dat er niet veel op gecontroleerd worden en jongetjes zoals jij (ik begrijp uit je vraag dat je nog geen rijbewijs hebt en dus nog geen 16 bent) als gekken rijden met grote combinaties die qua proporties op de weg al nergens op slaan.

    Dus jij mag met je trekkerrijbewijs gewoon lekker op de weg rijden, alleen mag je maar 25km/h rijden. En de bekeuringen die erbij komen omdat je toch vol gas rijdt zijn voor eigen rekening.

    Begrijp me niet verkeerd ook ik kom uit de agrarische wereld, en bij ons in het gebied zijn veel smalle wegen en dijken. Ik maakte van de zomer nog mee dat een jochie van 16 met een trekker met een 3-asser lekker voorbij een uitwijkplek gereden kwam. En toen iedereen op de dijk klem reed. (ook ander agrarisch verkeer wat allang voorbij een uitwijkplek was gereden) Toen durfde het jochie niet meer achteruit te rijden, omdat hij toch wel bang was van de grote combinatie waar hij mee reed. Dit slaat toch nergens op! Eigenlijk moet je dan helemaal niet op die combinatie rijden.

    Of het BE rijbewijs veel toevoegd weet ik niet. Ja je krijgt in kleiner formaat mee hoe een aanhanger achter een auto kan reageren in bochten, achteruit rijden, qua zicht en dergelijke. Maar is het in de agrarische wereld alleen vele malen uitvergroot. Ik denk dat deze stap, met de keuze om dan 45km/h te rijden, verkeersveiliger is. Het gat van 80 km/h buiten de bebouwde kom (op gewone wegen, dus geen n-wegen) naar 45 km/h is vele malen kleiner vergeleken met de 25 km/h. Die al verkeerd ingeschat wordt door veel autobestuurders. Misschien scheelt het een hoop rare inhaalacties.

    Buiten dat is de 45km/h ook niet altijd de ideale snelheid voor boeren op de weg. Ik denk hierbij aan zaaicombinaties en ploegen en dergelijke, waarbij de banden op een lage druk gezet worden. Voor eigen best wil en zorg om de spullen waarmee ik rijd, wil ik daarmee geen 45km/h rijden.

    Het idee wat verteld wordt om een 180 pk grens te stellen vindt ik helemaal raar. Ten eerste weten veel politiemensen van de buitenkant gezien niet of een trekker nou meer of minder dan 180 pk heeft. Dus wordt hier ook niet op gecontroleerd. (met het downsizen van de motoren worden die trekkers ook compacter) Daarnaas kom ik veel in de Flevopolder en daar zie je ook trekker van 120 pk met verschrikkelijk grote combinaties rijden. Dus dat lijkt me een waardeloze optie.

    Het mooiste is als veel stadsmensen die in buitengebieden komen het gevoel van trekker rijden weet over te brengen. Deze mensen weten niet wat voor moeite het op kan leveren om met een trekker over de openbare weg te rijden. Denk hierbij aan brede machines, lange machines, bandenspanningen, remweg en dergelijke. Daarnaast het puntje stress. Iedereen wil de oogst droog binnen hebben, het zaaizaad gezaaid voor die ene regenbui, de aardappels gepoot omdat ze al te lange kiemen vormen op het erf en dergelijke. Helaas zal het niet mogelijk zijn om die mensen dat bij te leren. Want vele snappen toch al niet wat we doen, want het eten komt toch uit de fabriek?

  • no-profile-image

    Brabant

    De meerwaarde van een rijbewijs is dat er minder ongelukken gebeuren. Als je dat niet begrijpt dan ben je pas ECHT oerstom.

  • no-profile-image

    Brabant

    Melkveehouder, gezien de enkelen km's die al die trekkers van jullie op de harde weg komen gebeuren er verrekte veel ongelukken. 8% van de ongevallen en 0.1% van de gemaakte km in NL misschien op de harde weg. Ik heb weinig moeite met lezen, nog minder met conclusies trekken. Als je hard wil rijden gewoon rijbewijs. Niet zeiken.

  • no-profile-image

    willem

    Geen gek idee, rijschoolhouders worden er beter van ! ??????????????

  • no-profile-image

    gerrit

    fietser kudelstaart, volgensmij ontstaan er door een lange rij auto's achter een tractor geen ongelukken, maar door het parkeerplaats AF rijden wel, en kwestie van planning wat je zegt: dat slaat nergens op want in de oogstperiode gaat het zoals het gaat en kun je niet zeggen: het is nu spits dus die kar met mais of wat dan ook moet nog maar een paar uur blijven staan zodat het nat regent en de inhoud weg gekieperd kan worden

  • no-profile-image

    kees

    als je dan toch een rijbewijs moet halen, waarom dan niet direct de maximum snelheid op 50 of 60 km/h?

  • no-profile-image

    piloot

    Stelletje stomme boerenhorken. Als jullie nou eens gewoon leren uitgaan van het niet zo heel erg moeilijk te begrijpen (altlhans voor een m e n s )gegeven dat een etmaal vier en twintig uren van elk zestig minuten telt en dat er daarna weer eentje komt en daarna nog eentje en ........dat alles gratis. Doe je voordeel, neem je rust en rijd gewoon stapvoets. Heus. Met vijf kilometer per uur leven er morgen veel meer gelukkige mensen op het platteland!

  • no-profile-image

    subsidie op subsidie

    Het is een regel maar waarom is het kenteken nu defenitief van de baan voor trekkers? DAT moeten nou juist wel doen. Ook voor het eventuele "handhaven" van deze nieuw in te voeren rijbewijs-regel lijkt het mij handig. Mijn inziens weer een halve maatregel van de politiek. Maar ja om positief af te sluiten het is iets!

  • no-profile-image

    zeveraar

    Domme Busschop, dit spant de kroon. Blijf verdomme met dat stuk schroot van de openbare veldwegen af met jouw levensgevaarlijke BOERENBLINDHEID. Ge zijt een gevaar voor mens, dier, plant, bermmeubilair, beplanting en bermsloten. Ga maar achterstevoren op jouw ezel zitten en geef hem maar goe de sporen. Stom rund!

  • no-profile-image

    Chauffeur

    Melkveehouder: idd, ze zullen wel geen betere agrumenten hebben als "ze moeten op een ezel gaan rijden" en "boerenblindheid"? en boeren schijnen niet op veldwegen te mogen rijden?
    Die paar gefrustreerde automobilisten hierzo kan beter zelf een 45 km wagentje aanschaffen, dat lijkt me veel veiliger en dit sluit naadloos aan op hun geestelijke capaciteiten.

    Dit zeg ik niet om mij ook tot hun niveau te verlagen maar omdat het gewoon een inkoppertje is.

  • no-profile-image

    Dirk van Leeuwarden

    In het artikel valt me al direct op dat iemand zegt dat hij niet harder dan 25 km/p/u gaat rijden dat hij/zij geen rijbewijs hoeft te halen. Ik kan wel zoveel zeggen maar er ligt vaak een groot verschil tussen zeggen en doen.

  • no-profile-image

    wandelaar

    Onbegrijpelijk dat hier nu pas iets aan gedaan wordt. En weer achter de feiten aan hobbelend!Want er zijn tegenwoordig trekkers op de weg die makkelijk vét over de 50 of 60/u rijden en met grote wagens erachter over de smalste weggetjes scheuren. Ons Camielleke moet eens met wandelschoenen of op het zweetijzer het platteland op. Waarom niet een normale kentekenregistratie zoals in alle andere EU landen? En een normale handhaving?

  • no-profile-image

    Aat

    Tjonge, als je pas op je 16e ervaring op moet gaan doen met een trekker, dan wordt het pas echt gevaarlijk! In deze hele discussie vergeet men dat de meeste jongens/meiden opgroeien met trekkers. Dat wil niet zeggen dat een rijbewijs direct verkeerd is, maar de manier waarop er hier weer over gekeuveld word, alsof het allemaal rand debielen zijn die op de trekker zitten, die staat me niet aan.
    En idd Wandelaar, alles wordt groter, want wij moeten goedkoop produceren van iedereen, liefst ook nog duurzaam of biologisch. Dus groter, om maar te overleven! Dat betekent ook sneller, vlugger, want elke minuut kun je maar 1x gebruiken.
    Of deze ontwikkeling me aanstaat? Daar mag u zelf het antwoord op geven.

  • no-profile-image

    chris

    moet je trekker begrenst zijn tot 25 km/h?

    chris

  • no-profile-image

    Stadsboer

    Ik zie diverse reacties die de regels van Eurlings oncontroleerbaar vinden. In de praktijk zal dit echter niet zo moeilijk zijn. De verzekering stelt heel simpel: geen (geldig) rijbewijs niet verzekerd. Een jochie van 16 die 45 rijdt met de trekker is dus onverzekerd. Evenals iemand zonder rijbewijs BE. Geen enkele tractoreigenaar die risico neemt.

  • no-profile-image

    brabant

    Vrijgezel ut Nijkerk snapt de relatie niet tussen gereden km van tractor en de harde weg niet. Zeer weinig tractorkm op harde weg en toch nog veel doden in verhouding. Kwartje misschien nu gevallen?

  • no-profile-image

    zwerver

    Hier wél, maar hebben jullie in de Betuwe dan ook zulke mooie sloten Frans?

  • no-profile-image

    Vrijgezel

    Brabant blijft krasse taal uitslaan. Voor zover er op zandwegen iets gebeurt, voor zover mijn informatie bekend, is het alleen maar door auto's wat er aan ongelukken en vastzitten betreft. Op asfalt is het aandeel dat door auto's wordt veroorzaakt dermate dat het aandeel trekkers dermate weinig is dat het niet tot de tiende cijfer achter de komma te vatten is.

  • no-profile-image

    Lizzie

    ja ja, maar als er niks geregeld word blijven we dadelijk allemaal 25 rijden , dat willen we toch ook niet ?

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Krasse taal Brabant, maar je hebt kennelijk moeite met zorgvuldig lezen.

  • no-profile-image

    Gerrie

    Zat gisteren achter een tractor die wel over de 60 ging. Een hele rij auto's en vrachtwagens erachter die achteraan in de rij bijna stil stonden.Als tractoren iets zachter rijden is dit veel beter voor de doorstroming en veiligheid van het verkeer. Overigens zijn de meeste wegen over boerenland gelegd, dus de mensen moeten niet zeuren dat ze zo nu en dan achter een tractor zitten. Dat BE voorstel is weer een echt geldverslindend voorstel. Dus niet doen.

  • no-profile-image

    loonwerker

    volgens mij is het vrij simpel,
    Alle jongeren beneden de 18(in principe onervaren)haal je hiermee van grote,zware en snelle combinaties.
    dit wil niet zeggen dat het aantal ongelukken nu in een keer sterk verminderd maar je haalt het potentiele gevaar van de weg.
    Er is toch niemand die serieus beweerd dat een 16 jarige met 45 ton achter zijn kont met 50 door de dorpskern veilig te noemen is??
    Dit soort jongeren is vaak roekeloos/stoer en heeft weinig verkeersinzicht ondanks dat ze misschien al jaren op eigen erf trekkerrijden.

  • no-profile-image

    Chauffeur

    Komen er magneet bordjes van 25 en 45? Moeten ze alleen op de trekker? Zo ja, dan heeft het bij jullie verhalen over inhalen toch geen zin omdat je dan nog de max snelheid niet kan zien....

    Nu nog kentekens + keuring voor de trekkers die harder als 55/65 lopen en toelating tot doorgaande 80 km wegen en we zijn helemaal klaar..

Laad alle reacties (64)

Of registreer je om te kunnen reageren.