Home

Achtergrond 83 x bekeken

SER wil scherper toezicht op promotiegeld

De Sociaal Economische Raad (SER) vindt aanscherping nodig van het toezicht door Productschap Tuinbouw op de promotiesubsidies.

Circa 40 procent van het PT-budget van 75 miljoen euro gaat jaarlijks op aan promotiesubsidies voor bureaus voor de deelsectoren.

Het PT geeft exploitatiesubsidies aan bureaus als GroentenFruitbureau, Bloemenbureau Holland, (BBH), Plant Publicity Holland (PPH) en het Hoveniersinformatiecentrum.Het schap stelde zelf een verscherpte procedure op voor aanvragen en verantwoording van generieke promotie door deze bureaus, maar het PT-bestuur wilde van de SER horen of deze ingrijpende aanscherping voor de promotie-instellingen wel nodig was.

Toezichthouder SER stelde in dat overleg zelf ook al dat de exploitatiesubsidies nadere aandacht behoeft. Een woordvoerder van de SER laat weten dat daarvoor volgend jaar een onderzoek start onder alle productschappen.De toezichthouder vindt dat voor dergelijke grote uitgaven een strengere controle nodig is. "De SER heeft aangegeven dat het om een relatief hoog percentage van de uitgaven van het PT gaat en dat we daar scherper op moeten zijn", zegt een PT-woordvoerder.

De SER heeft bij het financiële toezicht op het productschap geen onjuiste bestedingen aangetroffen. Voor de hoogte van de toegekende exploitatiesubsidies heeft de aanscherping ook geen effect.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.