Home

Achtergrond 73 x bekeken

Prijzenslag slecht voor allen

Supermarktanalisten lijken er zeker van te zijn dat Albert Heijn op korte termijn prijzen fors gaat verlagen.

De grootgrutter doet dit in reactie op de ambitieuze groeiplannen van Jumbo, dat niet alleen 150 tot 200 winkels van Super de Boer overneemt, maar ook een sterk inkoopcollectief opzet met C1000.

Het gemiddelde prijsverschil tussen Albert Heijn en Jumbo wordt ingeschat op 6 tot 7 procent, waarbij het grootste verschil volgens waarnemers vaak bij versproducten ligt.

Voor leveranciers is een prijzenslag, indien deze bewaarheid wordt, dubbel slecht nieuws. Zij kunnen door de vorming van een Jumbo-C1000-Super de Boer-as harde onderhandelingen tegemoet zien. Albert Heijn zal een deel van de prijsreducties ook verhalen op leveranciers.

Het blijft een vreemd gegeven dat supermarkten in Nederland de consument willen trainen in de focus op een lage prijs. Het versschap ligt er ondanks het door iedereen erkende belang van gezonde voeding vaak beroerd bij, terwijl vlees vanwege de hoge omloopsnelheid een stuntmiddel is geworden. Supermarkten vergeten blijkbaar kansen om de marges voor iedereen te verbeteren en zo een gezonde keten te ontwikkelen. Kansen zoals de vergrijzing, de etnische markt of gewoon goed gepresenteerde, gezonde voeding worden weer gemist.

Agrarisch Dagblad

Of registreer je om te kunnen reageren.