Home

Achtergrond 66 x bekeken

Ook winkeliers vol verwachting

Crisis of niet, met Sinterklaas laten de consumenten het geld weer rollen. Volgens de Detailhandel Nederland vieren de consumenten zoals vanouds massaal Sinterklaas en wil de consument niet inleveren op cadeaus.

In een gemiddelde week zet de detailhandel 1,6 miljard euro om. In de week voor Sinterklaas wordt 450 miljoen extra omzet verwacht.

Dat is wel iets minder dan vorig jaar, maar toch spreekt de raad van een goede Sinterklaas. Uit onderzoek blijkt dat de consumenten juist in het huidige economische klimaat gezelligheid en familietradities nog belangrijker vinden, aldus de raad.

Naast het vertrouwde Lego en de Nintendo Wii staan op de verlanglijstjes onder meer Hello-Kitty-artikelen, Bakugan-spullen, waveboards en Tech Deck Fingerskateboards. Chocoladeletters, marsepein en pepernoten ontbreken ook dit jaar niet. Maar ook is er een trend naar gezonder snoepgoed, zoals suikervrij snoep of versierd fruit.

Een opvallende trend is dat volwassenen weer meer Sinterklaas vieren, signaleert de raad. Vaak met kleine, grappige cadeautjes.

Nederland lijkt de komende decembermaand ook massaal aan de e-reader te gaan. Volgens marktleider Dixons staat het papierloze boek duidelijk bovenaan de top drie van sinterklaascadeaus.

Hoewel Nederlanders ook de kerst steeds vaker met cadeaus vieren, vinden de meeste huishoudens het sinterklaasfeest daarvoor nog altijd het meest geschikt.

Overigens blijkt het 'heerlijk avondje van Sint-Nicolaas' ook reden voor protest. Want volgens hulporganisatie Oxfam Novib zijn de chocoladeletters van Sinterklaas lang niet altijd kindvriendelijk tot stand gekomen. De organisatie becijfert dat supermarkten en snoepwinkels jaarlijks nog altijd 19 miljoen 'foute' chocoladeletters verkopen. Slechts 15 procent van alle Nederlandse chocoladeletters is gemaakt met duurzaam geproduceerde cacao, wat betekent dat de grondstof afkomstig is van boeren die daarvoor een eerlijke prijs betaald krijgen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.