Home

Achtergrond 101 x bekeken

Onderzoek: prijzenslag ook voor supermarkt nadelig

De ongekende prijzenslag tussen de supermarkten is het slechtste dat de voedingsmiddelensector kon overkomen.

Het zorgt voor dalende marges bij alle bedrijven, ook bij de supermarkten zelf. Een Brits onderzoek onder vijftig multinationals in de voeding- en agrosector toont dat aan, zei Joop Wijn vandaag op de Aardappeldemodag in Emmeloord. Wijn is directeur MKB van ABN Amro en voorheen staatssecretaris en minister van Financiën. "In 2008 zijn de kosten voor de voedingsmiddelenproducenten met 28 procent gestegen. De winkelprijzen zijn gemiddeld 6 procent gestegen." Alle schakels hebben daar last van, stelt Wijn. "De supermarkten hebben vorig jaar 0,1 procent marge in moeten leveren. Het heeft de voedingsmiddelenindustrie 1,6 procent marge gekost."

Wijn constateert dat supermarkten naar de korte termijn kijken. "De prijzenslag kan op korte termijn winst geven. Maar op de lange termijn levert het alleen verliezers op. Louter concurreren op efficiëntie en kostenbesparingen leidt tot verschraling van de marges." Wijn pleit voor meer innovatie. "Vooral in de aardappelsector is daar ruimte voor. De zuivel biedt een scala aan producten aan. Dat kan de aardappelsector ook doen."

Ook voorzitter Kees van Arendonk van de Nederlandse Aardappel Organisatie vindt innovatie belangrijk. Maar de economische crisis werkt niet mee. "Voor innovaties is weinig ruimte."

Of registreer je om te kunnen reageren.