Home

Achtergrond 102 x bekeken

Omzet Unilever daalt

Producent van consumentengoederen Unilever heeft in het derde kwartaal de inkomsten zien teruglopen.

Het concern, bekend van merken als Dove, Becel en Ola, boekte een lager dan verwachte omzet, maar wist wel meer producten te verkopen, zo blijkt vandaag uit de derdekwartaalcijfers.

Unilever verkocht voor 10,2 miljard euro aan goederen. Dat was lager dan de verwachting van analisten die rekenden op een omzet van 10,48 miljard euro. Vorig jaar kwamen de inkomsten uit op 10,43 miljard euro.

De onderliggende omzetgroei (de verkopen zonder effecten van wisselkoersen en exclusief aan- en verkopen) kwam uit op 3,4 procent. Unilever wist een volumegroei van 3,6 procent te realiseren, hoger dan verwacht. In alle regio’s en categorieën wist de onderneming meer producten te verkopen.

De operationele winst kwam uit op 1,494 miljard euro, 41 procent lager dan de 2,53 miljard euro een jaar eerder. Unilever kocht voor 1,1 miljard euro een deel van de wasmiddelentak en de persoonlijke verzorgingslijn van branchegenoot Sara Lee. Het behaalde resultaat kwam overeen met de gemiddelde verwachting van analisten (1,48 miljard euro).

”We zien opnieuw goede vooruitgang in alle regio’s en het merendeel van de landen en categorieën”, aldus bestuursvoorzitter Paul Polman. Volgens de topman ligt Unilever op schema om volumegroei te herstellen en daarbij de marges en kasstroom veilig te stellen.

De hogere volumes in West-Europa gingen gepaard met een daling van de prijzen voor de producten. De prijs daalde in het derde kwartaal met 2,3 procent. In de andere regio’s, Azië/Afrika en in Noord- en Zuid-Amerika, stegen de prijzen respectievelijk met 1,3 en 0,2 procent. De volumes stegen met 4,4 en 3,8 procent.

De lagere prijzen zijn het gevolg van scherpere promotiecampagnes. Bovendien gingen de prijzen eind 2008 sterk omhoog vanwege de doorberekening van hogere kosten voor grondstoffen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.