Home

Achtergrond 192 x bekeken

Meer non-food in AH-winkels

Albert Heijn wil de verkoop van niet-voedingsmiddelen in de winkels sterk vergroten.

Daarmee past de marktleider in Nederland zich aan de internationale ketens als Tesco aan, waar zaken als kleding en feestartikelen al ruimer voorradig zijn. Op een persbijeenkomst bij groente- en fruitleverancier Bakker Barendrecht stelde AH-directeur Dick Boer dat dit niet ten koste gaat van het assortiment voeding. "Er gaat geen vierkante meter food verloren door de nieuwe focus. Het gaat vooral om een beter ruimtegebruik in grote winkels."

AH ontvouwde plannen om de categorie niet-voedingsmiddelen 'fors te verhogen'. Een doelstelling voor het percentage omzet van de totale winkelomzet gaf Boer niet. Wel stelde hij het marktaandeel op de totale retailmarkt (alle dagelijkse consumentenartikelen) te willen verhogen naar op termijn 20 procent. Nu zou dat op 15 procent liggen.

Volgens Boer is de omzet per vierkante meter winkeloppervlak bij AH voor voeding hoger dan de omzet per meter voor niet-voedingsmiddelen. "Het hart blijft dan ook bij voeding liggen."

Boer stelde verder dat de focus op prijs blijft. Hij toonde grafieken met de prijsperceptie van consumenten, waarbij AH de achterstand op concurrenten inhaalt. Daarin heeft de keten nog niet het doel bereikt. Vooral op herkenbare producten (A-merken) zullen concurrenten de prijzen verder bij elkaar brengen. Of dat tot een nieuwe prijzenslag zal volgen, wilde Boer niet zeggen.

Albert Heijn zal de inkoop voor Nederland, Tsjechië en Scandinavië meer vervlechten, stelde Boer. Dat betekent onder meer dat Bakker Barendrecht meer inkooptaken vervult voor de winkels in de andere Europese landen.

Of registreer je om te kunnen reageren.