Home

Achtergrond 81 x bekeken

Maastricht aast op Culturele Hoofdstad 2018

Wil Maastricht in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa worden, dan zal in de Euregio toch meer in popmuziek moeten worden geïnvesteerd.

Daarbij verzekerde de Limburgse hoofdstad zich van de steun van naburige steden, ook over de grens, in de kandidatuur voor Culturele Hoofdstad van Europa in 2018. Maastricht neemt het daarmee op tegen de concurrenten Den Haag, Utrecht, Almere en een conglomeraat van Brabantse steden.

Rond 2014 wordt bekend welke stad de titel in de wacht sleept. De kandidatuur Maastricht Culturele Hoofdstad 2018 werd getekend door de steden Maastricht, Aken, Hasselt, Heerlen, Luik, Sittard-Geleen, de beide provincies Limburg, de Waalse provincie Luik en de Duitstalige gemeenschap van België. De bedoeling is in de Euregio Maas-Rijn een internationale culturele samenwerking tot stand te brengen. Daartoe is een stichting opgericht, die voor 2012 een draaiboek in elkaar moet zetten.

De door Maastricht hiervoor aangetrokken artistiek leider Guido Wevers lichtte woensdag alvast een tipje van de sluier. Kunst en cultuur in de Euregio, hoewel in ruime mate aanwezig, zullen toch een stevige impuls nodig hebben, aldus Wevers. Meer popmuziek bijvoorbeeld, een betere infrastructuur, meer samenhang in cultureel aanbod."Een stevig gebaar in deze; een interventie is nodig'', aldus Wevers.

Ook moet er een grote tentoonstelling komen met klassieke kunst, vindt Wevers. "Wij hebben geen Rubens, geen Rembrandt, maar we hebben wel de preLü Jan van Eyckperiode. Een periode in de kunstgeschiedenis met linken naar de 12e eeuw''.

Over de Euregio moet een scala aan activiteiten uitgerold worden van bijvoorbeeld zomerfestivals. Ook bestaande activiteiten komen daarbij in de schijnwerpers te staan, zoals carnaval, Pinkpop, Pukkelpop, Cultura Nova, het Wereld Muziek Concours en de kunstbeurs Tefaf. Maar ook volksfeesten zoals de Heiligdomsvaart moeten breed onder de aandacht worden gebracht, aldus Wevers.

De regio heeft verder de nodige hete ijzers in het vuur, zoals het Limburgs Symfonie Orkest, Opera Zuid, gerenommeerde musea, het Conservatorium, de Toneelacademie, en de roemruchte historie van een regio met een Gallo-Romaans verleden en met Karel de Grote die Aken tot wereldstad uitbouwde. En wat te denken van Henric van Veldeke als het icoon van de Maaslandse Renaissance die op haar beurt de kraamkamer van de Nederlandse en Duitse literatuur was, aldus Wevers.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.