Home

Achtergrond 490 x bekeken 10 reacties

Loonwerkers vrezen invoering tachograaf

De loonwerksector is miljoenen euro’s kwijt aan verhoging van de maximumde snelheid van trekkers naar 45 kilometer per uur.

Die boodschap geeft Cumela vanochtend af aan de Tweede Kamer met een trekker-demo. Het voornemen van minister Eurlings (V&W) de maximumsnelheid tot 45 kilometer per uur te verhogen voor chauffeurs met rijbewijs BE noodzaakt loonwerkers te investeren in een tachograaf.

Loonbedrijven zetten hun trekkers afwisselend in voor agrarische en niet-agrarische transportwerkzaamheden. Agrarische transportwerkzaamheden zijn vrijgesteld van tachograafplicht, maar grondtransporten niet. Een EU-verordening schrijft een tachograaf voor bij voertuigen die worden ingezet voor het vervoer van goederen zwaarder dan 3,5 ton en sneller zijn dan 40 km/u. De hiermee gepaard gaande administratieve lasten zullen die bedrijven miljoenen euro’s gaan kosten, verwacht Cumela.

De organisatie vraagt vanochtend aandacht voor de problematiek en heeft daarvoor twee trekkers meegebracht naar de Tweede Kamer. Die spreekt later vanochtend met minister Eurlings over zijn voornemens.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Fokke

    Precies,

    Waarom niet gewoon zoiets:

    Trekkerrijbewijs: Voor 16 t/m 17 jarigen en dan en dat ze dan een combinatie met een max. aantal meters (makkelijker te controleren als een max. aantal tonnage)

    Trekkerrijbewijs: voor 18+ers, als je op je 16e of 17e al een trekkerrijbewijs hebt gehaald dan word ie' gewoon "verlengd" (of hoe je dat wilt zeggen)

    - Als ze er nu eens wat meer moeite/geld in steken om een goed Trekkerijbewijs te ontwikkelen met meer niveau als nu ....
    En dan bijvoorbeeld de regels zoals hierboven genoemd te hanteren.

    En als ze dan nog even "flauw" willen doen dan kunnen ze bijvoorbeeld voor 16 t/m 17 jarigen een max.snelheid van bijvoorbeeld 45 km/h instellen
    en voor 18+ op landbouwvoertuigen een max. snelheid van 60 km/h

    Ik leg dit nu heel globaal uit maar de regering moet er eens meer tijd/geld in steken om van landbouwvoertuigen een aparte groep maken net als auto, vrachtwagens .....
    Eventueel met een eigen kenteken, en misschien zelfs keuringen !

    Niks geen Tachograaf !

  • no-profile-image

    Gerrit

    tja het is en blijft een moeilijk verhaal. Opzich zou een apk op trekkers en voertuigen helemaal niet verkeerd zijn. Dit melde ook al iemand anders. Rommel hoort gewoon niet op de weg. Als je soms ziet wat er gebruikt wordt om een vracht stro op te halen van het land.....Het is niet meer dan wat balken die door een paar lasjes nog net aan elkaar gehouden worden. Remmen.....sorry daar hebben sommigen nog nooit van gehoord.Ennuh verlichting.... ach die verrekte kabels ook altijd...Banden...Die kunnen vandaag nog wel ff mee. Van mij betreft zou de politie daar wel meer op mogen letten. En dan het zwaailamp gebruik. Hoevaak zie ik hier bij ons in de buurt geen kale trekkers rijden met een zwaailamp aan... Zo haal je het nut van de zwaailamp weg, deze is immers bedoeld voor de niets vermoedende burger-> let op.. er wijkt iets af van het voertuig! Het is langer/breder of zwaarder dan normaal... Ook daar mocht van mij de politie wel meer op letten en bekeuren! En dan de jongens van 16 jaar. Sommigen die nog nooit op een trekker gezeten hebben, maar wel het felbegeerde certificaat gehaald hebben ( door stom toeval dat het allemaal wel lukte) mogen zo op de weg...Dat zou niet moeten kunnen, en ook de eigenaren van deze combinaties zouden hier alerter op moeten zijn...Maarja wat kost een jochie van 16....... Niet veel dus. Maar ik ben er van overtuigd dat de boerenjongens/dochters deksels best weten waar hij/zij mee bezig is!! Dus van mij betreft, geen be toestanden of tachograven... (want wat moet je dan? een digitale of weer een analoge....En krijg je dan ook de franse toestanden dat iemand bekeurd kan worden van iets wat ie een half jaar geleden gedaan heeft....?) Maar een apk keuring op het materiaal. Het mooiste zou zijn als hier een jaar of 3 subsidie op zou zitten, zodat iedereen zijn of haar materiaal kan aanpassen/opknappen in kan ruilen. En dan misschien net als in Duitsland de luchtrem massaal introduceren. Dit remt veel beter nog dan de hydrolische...is mijn mening.

    met vriendelijke groet,
    Gerrit
    melkveehouder in Ommen

    ps. mensen doe nie zo anoniem en vermeld gewoon je naam!!!!!!!!!!

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Cumela valt door vermeende slimmigheid in haar eigen zwaard, en hangt nu de huilebak uit.

  • no-profile-image

    boerin uit het noorden

    Ik ben 16 jaar, bijna 17 en heb ook erg veel kipper gereden deze zomer. Juist door het op de weg zitten heb ik erg veel geleerd en ben ik van mening dat ik goed kan trekker rijden. Daarbij komt dat het alleen maar een voordeel is dat er een jonge enthousiaste generatie klaar staat die ook zin in het boerenvak heeft en hierbij hoort het trekkerrijden. Het geeft mij een enorme kick!

  • no-profile-image

    Moeilijk he Den Haag

    gewoon het Duitse systeem, kenteken en keuring voor de snellere tractoren. Keuing hoef je niet bang voor te zijn, als het nu niet voor elkaar is hoor je ook niet op de openbare weg te zijn.
    Alleen jammer dat er dan weer geld aan gespandeerd moet worden.
    16- en 17jarigen horen gewoon niet met grote zware combi's over de weg te gaan, hoe goed ze ook kunnen rijden.
    Probleem is te kort verkeerservaring bij hoge snelheden en hoge tonnage.
    Huidig verkeer wordt hier gewoon te druk voor.
    Beetje wilde haren kwijt en dan pas met zoiets aan de gang, beetje het motorrijbewijs-idee.
    Tacho's? Lijkt mij bij het aan kunnen tonen van minder dan bepaalde hoeveelheid grond(niet-agrarisch) transport niet nodig.
    Zo'n regel werkt oook beter t.o. grote tractoren van bijv akkerbouwers.

  • no-profile-image

    altijd al alles

    lees:de boer betaald deze miljoenen.

  • no-profile-image

    jappie

    Mensen, ik denk dat er in Nederland iets behoorlijk fout zit in de regelgeving. Mensen die zeggen jongens van 16 en 17 mogen niet op de trekker rijden, dat slaat nergens op. Toen ik 10 was reed ik alleen op een trekker, toen ik 16 was heb ik meteen mijn rijbewijs gehaald. De meeste jonge mensen die op 16 jarige leeftijd hun rijbewijs halen hebben veel ervaring.

    Het probleem zit hem ook vooral in, als je een autorijbewijs heb mag je op een trekker rijden. Komaan mensen dit slaat nergens op. Iemand uit de stad met een rijbewijs kan zo op de trekker. Volgens mij gaat dit nergens over. Voor de rest ben ik het wel deels eens met de 16/17 jarige met dumper werkzaamheden. Ik maak het zelf ook wel is mee dat ik denk van, doe ff normaal. Maar ik denk toch dat dat risico meer bij de boer/loonwerker moet liggen. Het is toch niet te controleren. Als de politie elke keer de combinaties aanhoud, kost dat de sector ook veel te veel geld want je ben zo 15 minuten kwijt. En mensen wees nou eerliijk waarom al deze ophef???? 17 doden per jaar. En vaak is het niet de schuld van het landbouwverkeer. Het probleem is alleen een trekker geeft niet mee. Misschien moeten de mensen in de stad even meer onderwezen worden over de verkeersregels met betrekking tot landbouwverkeer. Maak het zelf ook veel te vaak mee, ze willen altijd voorrang nemen. Daar komen de ongelukken van!!!! Een combi van 50 ton staat niet in 10 meter stil!!!

  • no-profile-image

    Jan

    Takograaf is geen probleem als het maar soepel word toegepast en niet zoals bij de vrachtwagens, want dat is kl.... Hier zou ook aanpassing op zijn plaats zijn (in heel de EEG)

  • no-profile-image

    subsidie op subsidie

    Het Duitse systeem lijkt mij ook wel wat. En ja , deze sectoren die tractoren gebruiken hoeven niet alles te ontlopen en gratis mee te liften op de andere betalende weggebruikers! Zelfs een Solex heeft een kenteken! ALLE apparaten die op de openbare weg rijden moeten een kenteken, gekeurd worden en een rijbewijs voor hebben. Ook bijv. combines, bietenrooimachines, grasmaaiers, sjofels enz. enz.

  • no-profile-image

    keutelboer

    Het gaat hier over niet agrarisch werk. En dus niet over normaal loonwerk bij de boer en boeren tractoren .En dus niet over tractor rijbewijs . Want wie dat heeft wil niet zeggen dat deze persoon veilig kan rijden . het is het zelfde als met auto rijbewijs . Het examen is een moment opnamen en in de praktijk moet je de geleerde kennis toepassen en de praktijk bijleren . Een tachograaf is om snelheid en rijtijden te controleren enz. . Dit in verband met verkeers veiligheid .Andere bedrijven in transport moeten deze wel in de vrachtwagens hebben en zich wel aan regels houden . Uit concurentie overewegingen zal het dan waarschijnlijk eerlijk zijn dat tractoren die voor dat werk ingezet worden aan de zelfde eis moeten voldoen . Denk aan de werktijden .

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.