Home

Achtergrond 197 x bekeken

FrieslandCampina brengt ingrediënten in beeld

FrieslandCampina wil haar zuivelingrediënten beter onder de aandacht brengen van de voedingsmiddelenindustrie en er daardoor meer aan verdienen.

Het bedrijf brengt vooral een aantal ingrediënten onder de aandacht die het vetgehalte in producten kunnen verlagen, die producten een betere structuur geven of die het mogelijk maken om minder ingredriënten te gebruiken in een bepaald product. De divisie Ingrediënten van FrieslandCampina boekte vorig jaar een omzet van bijna 1,4 miljard euro. Een groot deel daarvan komt voor rekening van de gewone poeders. Een belangrijk en groeiend deel van de omzet komt voor rekening van de preciale ingrediënten, zoals een vetvervanger die is gemaakt op basis van wei en een middel dat kwark en yoghurt een mooiere structuur geeft.

Een flink deel van de speciale ingrediënten die FrieslandCampina maakt, zijn bestemd om weer te worden verkocht aan andere zuivelbedrijven. Die gebruiken deze ingrediënten bijvoorbeeld weer voor de productie van verse zuivel. Een ander deel van de ingrediënten wordt toegevoegd aan bakkerijproducten, dranken, soepen, sauzen en kindervoeding.

Niet alle ingrediënten worden overigens uit zuivelproducten gewonnen. Zo wint FrieslandCampina-onderdeel Kievit het ingrediënt Vana-Crema 78D uit zonnebloemolie. Hiermee wordt het gehalte aan verzadigd vet met 80 procent verminderd ten opzichte van de gangbare ingrediënten. Een specialiteit van het FrieslandCampina-bedrijf Satro is de vervaardiging van ingredriënten die het mogelijk maken om met minder verschillende toevoegingen te werken. Ook wordt gebruik van E-nummers vermeden.

Of registreer je om te kunnen reageren.