Home

Achtergrond 636 x bekeken

Delta melk zet in op de betere kazen

Als aanstaande kaasproducent spiegelt coöperatie Delta Milk zich graag aan Cono Kaas.

Het wil de beter renderende segmenten van de markt opzoeken. Als uitbetaler van melkgeld neemt het als basis dat het uitkomt op hetzelfde niveau als FrieslandCampina met haar garantieprijs. Bovendien gaat Delta uit van een nabetaling. Dit werd gisteravond duidelijk op de eerste informatie-avond voor aspirant-leden van Delta Milk en haar zakelijke partner Henk van Bochove.

Delta Milk wil in eerste instantie vooral 15-daagse kaas produceren onder huismerk van diverse supermarkten en groothandelaren. Daarnaast wil het speciaalkazen maken, zoals zout- en vetarme kaas. In een later stadium mikt het ook op een eigen merkkaas. Om direct een breed assortiment te kunnen aanbieden, wordt oudere kaas bijgekocht van of geruild met andere producenten.

Volgens Van Bochove zitten de supermarkten met smart te wachten op een nieuwe kaasproducent naast de bestaande grote spelers.
Boeren die lid willen worden van Delta Milk moeten 5 cent per kilo te leveren melk inbrengen. Het plan is dat 3 cent daarvan binnen vier of vijf jaar met een hoge rente plus een nabetaling wordt terugbetaald. Voor de melkprijsbetaling richt Delta Milk zich net als FrieslandCampina op de gemiddelde melkprijs van 46 miljard kilo melk in Noordwest-Europa, dat is de zogenoemde GIM-prijs.

Daar bovenop wordt eventueel een winstuitkering/nabetaling uitgekeerd. Delta Milk betaalt uit principe geen quantumtoeslag bovenop de melkleverantie. Voorzitter Teunis Sterk: "Dat doen we niet omdat we vinden dat alle leden gelijk moeten zijn." Het financiële risico voor de leden is beperkt tot maximaal 5 cent per kilo melk. Om voldoende flexibiliteit in het productieproces en het commerciële traject in te bouwen – bijvoorbeeld als de markt eens tegen zit – wil Delta Milk slechts 70 procent van de maximaal 320 miljoen kilo verwerkingscapaciteit met ledenmelk vullen. De rest wordt zo nodig bijgekocht.

Of registreer je om te kunnen reageren.