Home

Achtergrond 75 x bekeken

Amsterdamse haven krijgt nieuwe sluis

Amsterdam krijgt zijn felbegeerde nieuwe zeesluis bij IJmuiden om de haven toegankelijk te maken voor grotere schepen. Na jarenlang onderhandelen is door minister Camiel Eurlings (Verkeer), de Amsterdamse havenwethouder Freek Ossel en gedeputeerde Elisabeth Post van de provincie Noord-Holland een convenant over de financiering ondertekend.

Dat gebeurde vandaag bij het jaarlijkse Havengildediner in Amsterdam. Eurlings begint nu met een zogeheten planstudie naar de aanleg van de nieuwe sluis. De schop gaat naar verwachting in 2013 de grond in. ,,Uiterlijk in 2016 varen de eerste schepen door de sluis'', kondigde Eurlings aan.


Het Rijk betaalt het leeuwendeel van de kosten van de meer dan 700 miljoen euro. De gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland dragen elk een nog onbekend bedrag bij. Volgens havenwethouder Ossel ,,zorgt het Rijk voor de vervanging van de sluis'' en is het de bedoeling dat de lagere overheden de doorgang geschikt maken voor grotere schepen.


Het moet een van de grootste sluiscomplexen in de wereld worden, van 65 meter breed en 500 meter lang bij een diepte van 18 meter. De huidige Noordersluis dateert uit 1929, is 45 meter breed en 400 meter lang, met een diepte van 15 meter.


De oude sluis is aanlegd onder leiding van voormalig minister Cornelis Lely. Zijn hedendaagse opvolger Eurlings zei geïnspireerd te zijn door zijn voorganger, voor wie eigenlijk een sluis ,,van ruimere afmetingen dan het Panamakanaal'' nog niet genoeg was.


De nieuwe zeesluis maakt de Amsterdamse haven vooral beter bereikbaar voor grote containerschepen. Vorige week bleek nog dat de haven last heeft van de recessie. De bouw van de nieuwe zeesluis wordt gezien als een investering in de toekomst. De hoop is dat door de betere ontsluiting van de haven deze sterker uit de economische crisis komt.


Directeur Dertje Meijer van de Amsterdamse haven zei ,,enorm verheugd'' te zijn dat er een nieuwe sluis komt. ,,Dit gaat op de langere termijn zeker containerrederijen terughalen naar Amsterdam'' die de afgelopen jaren zijn afgehaakt. Havenwethouder Ossel wees erop dat ook de cruiseschepen en olietankers steeds groter worden en belangrijk zijn voor Amsterdam.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.