Home

Achtergrond 108 x bekeken

'Albert Heijn komt mogelijk snel met prijzenoffensief'

Albert Heijn komt vanwege de overname van Super de Boer van Jumbo mogelijk al voor het einde van dit jaar met een prijzenoffensief.

Leveranciers zien prijsdruk van inkopers tegemoet. Dat schrijft Theodoor Gilissen Bankiers, een bank voor vermogenden.

Jumbo heeft aangekondigd de komende jaren fors te willen groeien. Dat gaat volgens analist Jan Meijer ten koste van Albert Heijn, dat nu in de Randstad nog een vrijwel onbetwiste marktleider is.

Jumbo, van oudsher een Brabantse keten, krijgt door de overname van 150 tot 200 winkels van Super de Boer een sterke poot in de Randstad. Albert Heijn kan volgens Meijer alleen reageren door de prijzen te verlagen.

Jumbo stelt immers naast een goede service aan te bieden altijd de goedkoopste te zijn. EFMI Business School, het kennisinstituut voor de voedingssector en onderdeel van Erasmus Universiteit, stelt dat Jumbo 6 tot 7 procent goedkoper is.

De aanval moet snel worden ingezet omdat Jumbo niet alleen winkels moet gaan ombouwen, maar ze ook een inkoopcombinatie aangaat met C1000-eigenaar Schuitema. Dat vergt tijd, moeite en geld.

Albert Heijn heeft 31 procent van de markt in handen en kan zich financieel meer veroorloven dan andere ketens. Albert Heijn startte in 2003 ook een jaren durend prijzenoffensief. Toen was Laurus bezig met het ombouwen van Edah-winkels naar de Konmar formule.

Theodoor Gilissen vindt bijval van onder meer marktvorser Joop Holla van Gfk Panel Services. Holla verklaarde eerder dat de kans op een prijzenoffensief 70 procent is. Een prijzenoorlog verwacht Holla niet.

Of registreer je om te kunnen reageren.