Home

Achtergrond 84 x bekeken

Ahold gaat snijden in kosten

Supermarktconcern Ahold wil de komende 3 jaar 350 miljoen euro besparen.

Het besparingsprogramma is gericht op alle onderdelen binnen Ahold. Dat meldde het moederconcern van supermarktketen Albert Heijn woensdag in een toelichting op de cijfers.

Ahold heeft in het derde kwartaal de nettowinst met 22 procent zien stijgen tot 238 miljoen euro in vergelijking met een jaar eerder. Analisten hadden juist gerekend op een winstdaling tot 188 miljoen euro.

Het bedrijfsresultaat steeg met 1,5 procent naar 265 miljoen euro. Kenners hadden een bedrijfsresultaat van 271 miljoen euro verwacht.

Ahold, dat 60 procent van de omzet uit de Verenigde Staten haalt, wil besparen op de winkelkosten, distributie en algemene kosten. Het concern lijkt op deze manier de competitie te willen aangaan in de VS. Topman John Riston zei in een toelichting dat hij geen snel herstel ziet van het gedrag van consumenten in Amerika.

Analisten hadden gehoopt dat Ahold een kostenbesparingsprogamma zou aankondigen tot 500 miljoen euro, inclusief inkoopkosten. Ahold liet wel weten de komende drie jaar extra te willen besparen op inkoopkosten, maar noemde geen bedrag.

Analisten van zakenbank Petercam vonden het kostenbesparingsprogramma juist boven verwachting. De cijfers van Albert Heijn noemde Petercam "indrukwekkend''. Beleggers reageerden nauwelijks. Het aandeel noteerde kort na opening 0,05 procent hoger op 9,15 euro.

Riston stelde verder groei na te streven in zowel bestaande als nieuwe markten. Ahold heeft nu meer dan 3500 winkels in elf landen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.