Home

Achtergrond 100 x bekeken

ADN bekritiseert onderzoek houdbaarheid AGF

AGF Detailhandel Nederland (ADN), de koepel van AGF-specialisten, stelt vraagtekens bij een onderzoek naar de houdbaarheidsverlenging van bewerkt product.

Voorzitter Dick Meulblok vindt het 'te gek voor woorden' dat zo’n onderzoek er komt. "De THT is gemiddeld al vastgelegd op vijf á zes dagen, maar kennelijk wil de supermarkt meer", schrijft hij in zijn column.

Hij vermoedt dat het onderzoek moet resulteren in minder lekkage van bewerkt producten. "Hoe verder de dagen weg, hoe minder men immers weggooit."

Volgens Meulblok kan verlenging van de houdbaarheid 'wel eens een averechts effect creëren naar de consument'. "Vers gesneden andijvie of gemengde sla met een houdbaarheid van tien dagen of meer zal de consument doen denken: is dit vers? Vers gemanipuleerd met extra zuurstof in combinatie met andere stoffen?", vraagt hij zich af in zijn column.

Meulblok vreest met THT-verlenging nog stevigere concurrentie van supermarkten. "Albert Heijn verkoopt op jaarbasis meer dan één miljoen zakken gemengde sla." Op zijn tv-scherm in zijn eigen groentewinkel is sinds kort te lezen: 'Terwijl supermarkten onderzoek doen naar houdbaarheidsverlenging van bewerkt product, slijpt de groenteman dagelijks zijn messen'.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.