Achtergrond 158 x bekeken

Wetenschappers ontrafelen stamboom rund

Een internationale groep van wetenschappers heeft de stamboom gemaakt van het rund en zijn verwanten, zoals de bison, hert en giraffe.

Dit hebben ze gedaan aan de hand van aan de hand van verschillen in het erfelijk materiaal. In het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences schrijven de onderzoekers dat ze erin geslaagd zijn te analyseren hoe het DNA van uitgestorven soorten eruit moet hebben gezien. Met het DNA van bijna 700 dieren van verschillende herkauwers is een stamboom gemaakt die vele miljoenen jaar terug gaat.

Volgens hoofdauteur Jerry Tayler van de de universiteit van Missouri geeft de stamboom een schat aan informatie, niet alleen over de verwantschap tussen verschillende soorten, maar ook over mogelijkheden om gezonder en beter vee te ontwikkelen. Het is onder meer gebleken dat de veehouderij zich in Europa ontwikkeld heeft vanuit Turkije west- en noordwaarts. Een andere route naar Europa liep via het Iberisch schiereiland. Met het onderzoek kunnen wetenschapperskijken naar specifieke eigenschappen, die bijvoorbeeld van pas komen bij vleesproductie.

Wageningen UR-onderzoekers bekijken specifiek de genetische aanleg voor verschillende bestanddelen in melk. Zij hebben niet bijgedragen aan de publicatie in PNAS.