Home

Achtergrond 227 x bekeken 26 reacties

'Vrolijk van kalfsvlees' niet meer op tv

De reclame 'kalfsvlees, daar worden we allemaal vrolijk van' is niet meer te zien op televisie. Na felle protesten van de Dierenbescherming is besloten het spotje van de stichting Promotie Kalfsvlees van de buis te halen.

"Wij werden niet vrolijk van de reclame'', zei een woordvoerder van de Dierenbescherming.

De Dierenbescherming gaf eerder dit jaar een keurmerk aan de kalfsvleesproducent achter de promotiestichting; de VanDrie Group. Zij wilde hiermee aangeven dat de producent aan bepaalde normen rondom de gezondheid van kalveren voldoet. "Dit betekent echter niet dat wij de vleesconsumptie willen stimuleren. Deze suggestie werd wel gewekt in het spotje'', aldus de woordvoerder. Volgens de zegsman is er juridisch gezien niets op het spotje af te dingen. Maar het appel van de Dierenbescherming aan de VanDrie Group was zo sterk, dat deze de reclame terugtrok.

Ook leidde de reclame tot ophef, toen bleek dat de Europese Commissie er 3 miljoen euro subsidie voor had gegeven. Eerder deze week verkoos de organisatie voor dierenwelzijn Wakker Dier de campagne uit tot Liegebeest van 2009.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    boer'n

    @Anton landbouwsubsidies is een breed begrip hoeveel denk je dat daarbij daadwerkelijk bij de boeren terechtkomt?
    Deze ''subsidies zijn bedoeld als middel om een buffer te vormen tussen het inkomen van de boer/voedselveiligheid en de markt

  • no-profile-image

    landbouwer

    De dierenbescherming spreekt met twee bekken

  • no-profile-image

    Lizzie

    DB mag zich nu wel schamen .Hebben ze soms liever een t.v. spotje hoe dieren in Argentinie of Honduras gehouden worden ? Bah misselijk gewoon .En dan ook nog via een achterdeur geld ontvangen v/d Nedelandse gokspellen van tv.

  • no-profile-image

    Leen

    Chantage!

  • no-profile-image

    Harm

    A.G. Suumond, ik begrijp uit uw reactie, dat u nog steeds de mening heeft dat dieren uitsluitend het ook voor de mens geschikte voedsel nuttigen.
    Ik mag u dan ook vragen wat u vindt van een lekkere sojaschroot burger, of een salade dressing op basis van dierlijk vet en bietenstaartjes. Er is een tijd geweest dat men een moord deed voor aarappelschillen. Ik hoop voor u dat dit soort voedsel door onze dieren mag worden opgewaardeerd tot een hoogwaardige, gezonde en smakelijke eiwitbron. Ik hoop dat u zich ook realiseerd dat de huidige consumtiemaatschappij straks meer grond gaat verbruiken voor de produktie van bio-ethanol, dan voor voedsel. Diegene die het eten van vlees vergelijkt met het verspillen van voedsel, mag ook vraagtekens zetten bij het feit dat wij zo nodig allemaal auto moeten rijden.

  • no-profile-image

    Harm

    Black Dragon, het gaat niet om het spotje.
    Het gaat om het feit dat leugenachtige organisaties de kans krijgen om de waarheid te verdraaien in hun voordeel.
    Het is juist absurd dat deze organisaties zich druk maken om een reclamespotje.

  • no-profile-image

    Black Dragon

    Beste mensen,
    wat doen jullie moeilijk over een reclamespotje dat toch niet meer op t.v. is? We eten toch allemaal vlees? (behalve de vegetariers onder ons) Er zijn belangrijkere dingen om je druk over te maken. Bijvoorbeeld de grond die wij nodig hebben om onze koeien te laten grazen, willen gemeentes hebben om huizen en winkelcentra's te bouwen. En jullie maken je druk over een t.v. spotje?

  • no-profile-image

    Herman Schober

    Het is inderdaad al gek dat de DB haar fiat hecht aan een "product" dat sowieso dierenleed veroorzaakt. Dat haar logo nu ook nog eens is misbruikt door de commercie maakt het alleen maar erger. Maar ook voor de DB geldt: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald!

  • no-profile-image

    Arnold

    In mijn ogen moeten we terug naar de basis van onze democratie en dat is dat de burger het via het stemrecht voor het zeggen heeft en niet de door belastinggeld gesubsidiëerde actiegroepen.

  • no-profile-image

    Demo

    Nou laten we het even over democratie hebben ,dat geld blijkbaar alleen bij clubs als wakker dier ,al die z,g dierenbeschermers milieu clubs z,g natuur clubs alleen als het hen uitkomt en wanneer het hen past. Komt het ze niet uit dan mag er volgens deze personen alle middelen gebruikt worden om hun doel te bereiken.

  • no-profile-image

    A.G. Suurmond

    In plaats van reclame te maken voor het eten van meer vlees zou het beter zijn de mensen erop te wijzen dat vee voedsel eet dat ook door mensen gegeten kan worden. Alleen brengt een kilo graan geen kilo vlees op, helaas.
    Minder vlees eten zou beter zijn (desnoods door vlees duurder te maken)

  • no-profile-image

    Sjakie

    In het programma Kassa vorige week ging het over het zelfde onderwerp. Hierin werd een filmpje getoond van Wakker Dier.
    Hierin werd gezegd door WD dat kalveren met 10 dagen vervoerd worden.

    Ik heb dit even aangekaard bij WD en kreeg de volgende reactie:
    Wij proberen ons altijd aan de feiten te houden. En je hebt gelijk dat volgens de regels het inderdaad zo is dat de kalfjes 2 weken oud moeten zijn, maar volgens onze bronnen wordt er lang niet altijd aan de regels gehouden en gaan ze soms na 1 week al op transport.

    Dus wie is hier nu het liegebeest van 2009?! Wakker Dier toch!!

  • no-profile-image

    Rob Geus

    De dierenbescherming? Daar word ik echt niet meer vrolijk van!! Kansloos verhaal toch? En wat van Drie betreft, daar moet wat aan gebeuren jongens, kan zo echt niet!

  • no-profile-image

    gert

    De Gouden Kalveren zijn net uitgereikt ,maar niet aan de DB.

  • no-profile-image

    Geertje

    Als ze wat positiefs doen voor de dieren mag er geen reclame voor gemaakt worden! De actievisten die overal tegen zijn mogen wel met leugens erin reclame maken. Ook die reclame met die hanger je weet wel ... werd door Radar als oplichting beschouwt. maar werd later toch weer uitgezonden op tv. Dit moet nooit kunnen!!!! Oplichten en dan nog reclame maken kan dus wel, maar eerlijk en goede reclame kan men er afhouden, dit mag nooit kunnen!

  • no-profile-image

    Boer

    Zelfde gebeurde bij Wildeboer.

    Het zijn altijd 'Bronnen'

    Helaas was het niet waar en ging er een zaak kapot. Jammer dan!

  • no-profile-image

    boer

    Wat slap van die van Drie Groep zeg,om zich te laten commanderen door de Dierenbescherming.Onvoorstelbaar!

  • no-profile-image

    Ton

    Het had zo mooi kunnen zijn! Mooie reclame, een betere opbrengst prijs voor het vlees. Dit komt direct ten goede van het dier en daardoor ook bij de dierhouder! Maar dit mag blijkbaar niet, alleen maar afbraak beleid van uit die zogenaamde dierbeschermers! Het klein beetje vertrouwen wat er was is helemaal weg!!!!! Mensen die alles netjes doen en goed voor de dieren zorgen zijn niet meer van deze tijd! Alleen mensen die overal tegen aanschoppen en zelf niets presteren voelen zich als de maatschappij!

  • no-profile-image

    Boer

    Schande voor de DB. Men doet gigantisch veel moeite om op een hoogstaande manier hier in Nederland kalveren te houden en de DB maakt alles weer kapot. Het publiek ophitsen tegen onze mooie sector.

    Ik heb steeds minder lol in boer zijn dankzij al deze onwetende mensen.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Herman hou toch op, veel verbetering zijn tot stand gekomen door invloeden van elkaar.
    Inderaad boerin laat hun maar eens zien,hoe het wel zou moeten.

  • no-profile-image

    boerinneke

    Kan iemand ons uitleggen hoe wij reclame mogen maken voor een product waar we trots op zijn en waarin we de consument uitleggen hoe wij voor onze beesten zorgen als er een groep is die er tegen is en ervoor zorgt met verdraaiingen en onwettenheid en dit wel met reclame aan ieder mag vertellen
    toen zij dit deden met een reclame tegen de AH bijv en hun werdt gevraagd te stoppen gebeurde dit ook niet

  • no-profile-image

    k.i.s.s.

    Gemiste kans om te laten zien hoe we in nederland produceren.
    Laat zien hoe je produceert t.o.v. buitenland qau diervriendelijke huisvesting en laat dan de consument in het schap kiezen. Dan kom je vanzelf achter de waarde van wat de D.B of W.D. en wat deze clubs altijd roepen.

  • no-profile-image

    boerin

    WEER zoveel belastinggeld/boeregeld over de balk gegooid. De sector moet zich van de dierenbescherming schamen voor alle verbeteringen die zijn doorgevoerd zodat er nog een droog stuk brood overblijft ??? Wij moeten /mogen toch trots zijn op de hoge kwaliteit voedsel dat we produceren ? Wil de dierenbescherming met spoed tonen hoe het met beperkte middelen nog veel beter kan ?????

  • no-profile-image

    Berend Botje

    Langzamerhand glijden wij in dit land af naar een totalitaire vorm van censuur. De affaires met Gregorius Nekschot, Deense cartoons, het vermoorden van het vrije woord (Fortuyn en Van Gogh). Intimiderende en chanterende kleine minderheden bepalen zo langzamerhand wat er wel en niet in de media mag en voeren de "politiek correcte" censuurmaffia aan. Voor de oorlog was er de verderfelijke leuze: "Kauft nicht bij Juden" en werd een bevolkingsgroep gedemoniseerd met later nog veel ernstiger gevolgen.
    Nu is de leuze: "Koop geen vlees", wordt de producent uitgemaakt voor milieuvervuiler, dierenbeul en wordt reclame voor eerlijk geproduceerde producten met veel bombarie beoordeeld als leugenachtig. Zal er wel commentaar komen dat deze vergelijking mank zal gaan op de gevolgen, echter de aanzet is hetzelfde.
    Nederlanders, let op uw zaak ! Laat u niet de mond snoeren door deze agressieve bende.

  • no-profile-image

    Anton

    @Arnold en @Boerin: Als je het niet eens met met DB, prima, maar als er iets is was belastinggeld kost, dan is het de landbouwsector. Meer dan de helft van de europese subsidies, dus belastinggeld, gaat naar de vervuilende en verspillende landbouw.

  • no-profile-image

    een eerlijke consument van het limburgse land

    Petje af voor Rob de Geus!
    Wat een supertalent is die man in het puur vertellen hoe het er aan toe gaat bij de Nederlandse kalverhouders. Laat hem het ook eens zo puur vertellen hoe het er aan toe gaat bij de buitenlandse vleesveehouders in o.a. Argentinie. En laat dat maar eens zie aan al die consumenten van albert heijn en dierenbeschermers!!! Ik eet puur kalvervlees van nederlandse afkomst en evenzo varkensvlees. En geen varkensvlees van AH uit weet ik welk land!! Wat een supermarkt is dat!!AH maak eens een vuist en wees trots op onze nederlandse land-en tuinbouwproducten en betaal eens een erlijke prijs!!! Daar scoor je mee maar niet met leegzuigen en oneerlijke concurrentie!!

Laad alle reacties (22)

Of registreer je om te kunnen reageren.