Home

Achtergrond 148 x bekeken

Vion richt zich op buurlanden en Nederland

Vleesverwerker Vion richt zich de komende jaren op het versterken van de posities in Duitsland, Nederland en Groot-Brittannië.

Het bedrijf gaat niet beginnen met eigen slachterijen in landen als Rusland of China. Dat zei directievoorzitter Peter Beckers van Vion Food Nederland tijdens het openingscongres van de Landbouwvakbeurs in ’s-Hertogenbosch.

Het vleesverwerkingsbedrijf richt zich onder meer op het versterken van zijn positie in de Nederlandse retail. "En we boeken daarin resultaat. Vooral onze logistieke oplossingen die we de supermarkten kunnen bieden spreken aan", aldus Beckers.

Beckers zei verder dat Vion er niet naar streeft om een eigen consumentenmerk in de markt te zetten. "We richten ons op de business-to-businessmarketing", aldus Beckers. "De afnemende partijen moeten het belangrijk vinden om producten te kopen waarvan ze weten dat wij het vlees hebben geleverd. Vergelijk het met computers. Veel mensen vinden het belangrijk om te weten dat er een processor van Intel in zit."

De huidige marktsituatie schetst Beckers als moeilijk. Duitsland verwacht te groeien van 55 miljoen slachtingen nu tot 60 miljoen volgend jaar. De consumptie in Europa groeit niet.

Er zijn bovendien verschuivingen in de vraag. Italië bijvoorbeeld vraagt veel minder naar zware hammen, het Zuid-Europese land wil lichtere hammen. Dat heeft zo maar 10 tot 20 cent per kilo effect op de hamprijzen. Ook de lage koers van het Britse pond heeft een negatief resultaat op de opbrengsten van bacon en middels.

Of registreer je om te kunnen reageren.