Home

Achtergrond 62 x bekeken

Van Vollenhoven wil verbetering alle seinen

De Onderzoeksraad voor Veiligheid wil dat alle zesduizend seinen op het treinspoor met een verbeterd veiligheidssysteem worden uitgerust zodat treinen niet langer door rood kunnen rijden.

Dat heeft voorzitter Pieter van Vollenhoven gisteren gezegd in een interview met de NOS. Volgens Van Vollenhoven zijn er tot nu circa 1100 seinen als risicovol omschreven en die moeten in 2010 voorzien zijn van een verbeterde versie van het zogenoemde Automatisch Trein Beïnvloeding systeem. Daaronder valt niet het sein bij het spoor bij Barendrecht, waar twee goederentreinen ruim een week geleden frontaal botsten.

"De discussie wordt nu: 'kun je je dat permitteren om dat maar tot 1100 tebeperken?' Als je kijkt hoe Barendrecht anders had kunnen aflopen, kun je je dat niet permitteren'', zei de voorzitter. Volgens Van Vollenhoven kost de aanpassing per sein circa 50.000 euro.

Minister Camiel Eurlings (CDA, Verkeer en Waterstaat) wilde gisteren vooralsnog niet reageren op de oproep van Van Vollenhoven. Donderdag praat de bewindsman over spoorveiligheid met de Tweede Kamer.

CDA, PvdA en SP willen werk maken van een veiliger spoor. CDA'er Jan Mastwijk wil weten hoe zo spoedig mogelijk 'kwalijke punten' zoals Barendrecht versneld kunnen worden voorzien van een beter beveiligingssysteem. Volgens Diederik Samsom (PvdA) is het door alle vertraging met het Europese systeem (Ertms) voor de veiligheid wellicht nodig niet daarop te wachten en moeten alsnog alle seinen worden vernieuwd. De kosten schat hij op 250 miljoen euro. "Als de minister die aanbeveling van Van Vollenhoven niet opvolgt, zal hij moeten aangeven dat de introductie van het Europese systeem alsnog sneller gebeurt.'' SP'er Emile Roemer steunt Van Vollenhoven volmondig, gezien het aanhoudend groot aantal keren dat machinisten door rood licht rijden. "We gaan meer dan tweehonderd keer door het oog van de naald.''

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.