Home

Achtergrond 131 x bekeken

Supermarkten halen 1 miljard euro meer omzet

De omzet van de supermarkten in Nederland is in de eerste negen maanden van 2009 met 4,1 procent gestegen van 22,9 miljard euro in 2008 naar 23,9 miljard euro dit jaar.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GFK Panel Services. Consumenten gaan volgens de onderzoekers vaker naar de supermarkt omdat ze gelokt worden met aanbiedingen. Sinds maart bezochten consumenten de supermarkt 5 procent vaker dan in 2008.
De omzet is in september met 2,7 procent gestegen van 2,28 miljard euro in september 2008 naar 2,34 miljard euro in september van dit jaar. De opbrengst per kassabon daalde wel, van €21,15 naar €20,81. GFK verwacht over heel 2009 een omzetgroei van 3,5 procent ten opzichte van 2008. De supermarkten maken dan een omzet van 31,1 miljard euro.

Voor 2010 ziet GFK een beperkte omzetgroei van 1,5 procent tot 31,6 miljard euro. Die groei komt vooral uit de stijging van het aantal huishoudens, inflatie en iets hogere verkoop. Daarnaast verwacht GFK dat consumenten blijven besparen op horeca en speciaalzaken, waardoor ze meer aankopen doen bij de supermarkt.

De verwachting is dat consumenten minder producten met toegevoegde waarde kopen en meer voor basisproducten gaan. Dus ze kopen limonade in plaats van frisdrank, minder kant-en-klaarmaaltijden en gehakt in plaats van biefstuk. Supermarkten blijven met acties strijden om de consument.

Kelly Lubbers

Of registreer je om te kunnen reageren.