Home

Achtergrond 74 x bekeken

Supermarkten halen 1 miljard euro meer omzet

De omzet van de super­markten in Nederland is in de eer­ste negen maanden van 2009 met 4,1 procent gestegen van 22,9 miljard euro in 2008 naar 23,9 mil­jard euro dit jaar.

Dat blijkt uit cijfers van markt­onderzoeksbureau GFK Panel Services. Consumenten gaan vol­gens de onderzoekers vaker naar de supermarkt omdat ze gelokt worden met aanbiedingen. Sinds maart bezochten consumenten de supermarkt 5 procent vaker dan in 2008.

De omzet is in september met 2,7 procent gestegen van 2,28 mil­jard euro in september 2008 naar 2,34 miljard euro in september van dit jaar. De opbrengst per kas­sabon daalde wel, van € 21,15 naar € 20,81.

GFK verwacht over heel 2009 een omzetgroei van 3,5 procent ten opzichte van 2008. De super­markten maken dan een omzet van 31,1 miljard euro.

Voor 2010 ziet GFK een beperkte omzetgroei van 1,5 procent tot 31,6 miljard euro. Die groei komt vooral uit de stijging van het aan­tal huishoudens, inflatie en iets hogere verkoop. Daarnaast ver­wacht GFK dat consumenten blij­ven besparen op horeca en speci­aalzaken, waardoor ze meer aan­kopen doen bij de supermarkt.

De verwachting is dat consu­menten minder producten met toegevoegde waarde kopen en meer voor basisproducten gaan. Dus ze kopen limonade in plaats van frisdrank, minder kant-en­klaarmaaltijden en gehakt in plaats van biefstuk.

Supermarkten blijven met ac­ties strijden om de consument.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.