Home

Achtergrond 128 x bekeken

Sierteelt laat kans duurzaamheid liggen

Slechts 10 procent van de consumenten weet dat er bloemen en planten met een duurzaamheidslabel op de markt zijn.

Dat blijkt uit een omvangrijk consumentenonderzoek van het Productschap Tuinbouw. Tegelijk is een grote meerderheid volgens het onderzoek voorstander van duurzame initiatieven.

"Daarmee laat de sector enorme kansen liggen", aldus Jan Willem Wessel van de vakbeurs Horti Fair, waar het rapport werd gepresenteerd. "Het blijkt geen onwil waarom mensen geen duurzame planten en bloemen kopen. Het komt door onbekendheid."
Ook de geringe verkrijgbaarheid speelt volgens Wessel een rol. Het Productschap ondervroeg in Nederland, Duitsland, Engeland en Frankrijk 850 consumenten over hun kennis en houding ten opzichte van duurzame bloemen en planten.

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten bij "duurzame" producten het eerst denken aan milieuvriendelijke teeltmethoden. Het sociale aspect dat met name in Midden-Amerika, India en Oost-Afrika een rol speelt, is veel minder bekend. Circa 35 procent van de bloemen op de Nederlandse markt komt uit vaak arme landen buiten Europa.

Albert Heijn is als eerste landelijke supermarktketen begonnen met de verkoop van Fair Trade bloemen. De bloemen, vooralsnog trosanjers, komen uit Afrika en voldoen aan de voorwaarden voor duurzaamheid van het Max Havelaar-keurmerk.

Precies 65 procent van de Nederlandse consumenten is voor een speciaal label voor duurzame sierteelt. In Frankrijk is 85 procent voorstander.

Of registreer je om te kunnen reageren.