Home

Achtergrond 149 x bekeken 11 reacties

'Reclame over kalfsvlees is misleidend'

De organisatie voor dierenwelzijn Wakker Dier heeft de reclame 'kalfsvlees, daar worden we allemaal vrolijk van' uitgeroepen tot meest misleidende reclame van Nederland.

De organisatie heeft via haar website een verkiezing tot Liegebeest van 2009 gehouden. De kalfsreclame kwam met stip op de eerste plaats. In totaal reageerden ruim zevenduizend mensen op de oproep.

In de reclame wordt het beeld geschetst dat kalfjes een goed leven hebben. Wakker Dier betwist dat. De beesten komen volgens de organisatie nooit buiten en hebben in veel gevallen bloedarmoede omdat ze aangepast voer eten. Dat aangepaste voedsel dient om hun vlees wit te houden.

De reclame leidde tot ophef, omdat de Europese Commissie er 3 miljoen euro subsidie voor had gegeven.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    spotvogel

    Wat een onzin: "er wordt vlees gegeten en dus is er reclame en dus zijn er dieren?" Naar mijn smaak een wanstaltige omkering van de normale gang van zaken. Dat er ZICHTSTALLEN zijn leg ik maar uit als rookgordijn, want ik kén -tig gevallen waarin kalveren een beklagenswaardig leventje slijten dat ik nog geen mester zou toewensen. Of eigenlijk: die juist wél! En Gerda uit Kommer en Kwelzijl: veertien dagen oud....besef je zelf wel waarover je het hebt? Ik blijf deze koehandel met klaveren dus immoreel en smakeloos vinden.

  • no-profile-image

    henri

    wat ik zwak vind is dat er niemand de mogelijkheid heeft aangegrepen om die trofee in ontvangst te nemen, en gelijk nog maar eens met feiten te komen. Er zijn ook verschillende zichtstallen op internet, dat geeft toch een duidelijk beeld www.petersfarm.com

  • no-profile-image

    Harm

    Prachtig toch, die extra reclame voor kalfsvlees. sinds de slogan "kip het meest veelzijdige stukje vlees"door wd onder vuur werd genomen is de verkoop enorm gestegen. Dit gebeurt ook met kalfsvlees. Wakker Dier is haar geloofwaardigheid al verloren. Hun kreten worden niet meer geloofd. De aandacht die ze schenken werkt averechts.

  • no-profile-image

    Eet vlees met mate

    Ach wat een geklets van wakker dier. De consument eet vlees. Doet de consument dat niet is er ook geen kalfsvlees, en ook geen reclame voor kalfsvlees. Nou, dan kan er ook geen foute reclame zijn. En dus ook geen foute reactie van wakker dier. En de journalistiek kan dan ook geen foute berichten laten circuleren. De term foutje bedankt kan wel weer in de prullenbak. Want bij een opeenstapeling van zoveel fouten is zelfs Apeldoorn plat gebeld.

  • no-profile-image

    Demo

    Kijk spotvogel dat valt me nou van je tegen ,je doet of je verstand van de natuur hebt, een gezond kalf van 14 dagen is al behoorlijk zelfstandig ,trouwens in de meeste gevallen zijn ze zelfs ouder omdat ze maar een keer per week verzamelt worden.En dan zichtstallen het is bij jullie soort nooit goed laat je het zien heb je ook weer commentaar ,omdat het er weer te best uit ziet en natuurlijk zijn er misschien nog wel een paar boeren waar het beter kan maar reken daar degene die het goed doen niet op met deze negatieve onzin

  • no-profile-image

    boerin

    Vroeger is nu niet. Als je de grote verbeteringen in de kalverhouderij ziet vind ik het laf dat de journalisten klakkeloos de mening van wakker dier overschrijft. Wakker dier ligt al jaren te slapen/ zit nog klem in hun vastgeroeste ideeen. Geef eens een compliment voor de moedige inzet ondanks lage inkomsten.

  • no-profile-image

    gerda

    hoorde ze op de radio zeggen dat ze de dieren al de eerste dag na de geboorte ophalen , wie verdient nu het" liegebeest"de trofee die rob geus niet aan wil nemen. we weten allemaal dat de dieren minstens 14 dagen moeten zijn !!!

  • no-profile-image

    Bernd Botje

    Het reclamespotje wordt notabene ondersteund door de dierenbescherming. Hulde aan Rob de Geus. Met kalfsvlees is inderdaad niets mis, bovendien is het een van de meest gecontroleerde stukjes vlees.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Er is niets mis met de reclame over kalfsvlees. Het zijn juist met name de natuur- en milieuorganisaties die eenzijdige en negatieve informatie geven over de agrarische sector.

  • no-profile-image

    hendrikus

    WAT moet dit verhaal nou op deze site,sukkels

  • no-profile-image

    D

    Dit was toch te verwachten van WD!!!!!

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.