Home

Achtergrond 113 x bekeken

Rabo: oudere rosés dreigen in verdrukking te komen

Producenten van oudere rosékalveren zijn sinds de kalfsvleesdefinitie in een kwetsbare positie gekomen.

De toekomst van dit segment is onzeker, meent sectormanager Jeroen van den Hurk van Rabobank Nederland. In het vakblad van de Nederlandse Vereniging van Kalfsvleesproducenten noemt hij het segment 'de achilleshiel van de kalfsvleessector'. "Bedrijven met oudere rosés moeten oppassen dat ze niet de markt worden uitgedrukt. Tien jaar geleden is de stierenhouderij grotendeels gesaneerd. Als je die lijn doortrekt kom je nu bij de oudere rosés."

Sinds de kalfsvleesdefinitie mag het vlees van rosékalveren ouder dan acht maanden op veel afzetmarkten geen kalfsvlees genoemd worden. "Het moet daardoor concurreren met roodvlees en dat wordt moeilijk", vreest Van den Hurk. "Veel landen kunnen dat goedkoper produceren dan Nederland."

Daarnaast vindt Van den Hurk het vlees onvoldoende onderscheidend. Om het tij te keren is er volgens hem een sterke marktspeler nodig. "En die ontbreekt op dit moment. Er zijn wel enkele goede initiatieven, maar er zijn meer spelers nodig die willen investeren."

In de praktijk lijkt de kentering die Van den Hurk voorziet al begonnen. Slachterijen zien een verschuiving van oudere rosés naar het zogenoemde junior vlees. Volgens Wilfred Simmelink van vleesverwerker DCA komt voor een groot deel door een veranderde vraag bij catering, kantines en ziekenhuizen in bijvoorbeeld Frankrijk. "Deze markt kijkt niet naar kleur, maar wil wel het label kalf." .

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.