Home

Achtergrond 133 x bekeken 1 reactie

Prijsverlaging laat omzet Danone stijgen

Het Franse zuivel-, flessenwater- en babyvoedingbedrijf Danone heeft de omzet in volume in het derde kwartaal met 7,1 procent zien toenemen.

De omzet nam met 4,1 procent toe naar 3,78 miljard euro, duidelijk meer dan in de eerste twee kwartalen. Van deze omzetstijging nam de zuiveldivisie ruim 2,1 miljard voor haar rekening.

De weg die het bedrijf begin dit jaar is ingeslagen werpt volgens directievoorzitter Franck Riboud nu zijn vruchten af. Over de eerste maanden gezien komt de omzetgroei nu op 2,4 procent uit, wat vooral te danken is aan een toegenomen volume tegen wat lagere prijzen. De groei werd vooral gerealiseerd in Azië.

De lagere prijzen weerspiegelen zich vooral in de verse zuiveldivisie, waar de volumes weliswaar met 7 procent zijn toegenomen maar de omzet in geld uitgedrukt juist 4,7 procent lager uitvalt. Danone meldt dat het dit prijsbeleid in combinatie met de introductie van nieuwe producten in een reeks landen toepast.

Dat begon begin dit jaar in Polen, Hongarije en de VS maar is inmiddels uitgebreid naar onder meer Spanje en Rusland. Het bedrijf tekent daarbij aan dat de gezondheidsmerken zoals Actimel en Activia het beter doen dan de zuiveldivisie in het algemeen.

Babyvoeding, het vroegere Numico, toont zich volgens Danone weerbarstig onder de huidige economische omstandigheden. In China wordt het marktaandeel steeds verder opgevoerd, maar de verkopen in Rusland staan onder druk. Medische voeding is met een omzetgroei van 12,2 procent de best presterende divisie van Danone, waarbij vooral Zuid-en Oost-Europa en Latijns-Amerika goede prestaties neerzetten.

De kwartaalcijfers overtroffen de verwachtingen van analisten. Op de beurs in Parijs steeg het aandeel Danone dan ook met 1,2 procent.

Eén reactie

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Zo ziet u maar weer !!!, de Prijs is het Bewijs. Lagere prijzen, hogere omzet!. Hogere prijzen, lagere omzet!!!... Marktwerking noemt men dat!!!...

Of registreer je om te kunnen reageren.