Home

Achtergrond 67 x bekeken

Nog steeds klachten over sms-diensten

Er komen nog steeds tientallen klachten per week binnen over sms-diensten, die zogenaamd gratis zijn maar de consument toch geld kosten.

Dit komt onder meer voor bij het downloaden van ringtones door kinderen. Dat heeft staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken) woensdag aan de Tweede Kamer geschreven in antwoord op Kamervragen van Ada Gerkens (SP).

De telecomsector heeft de gedragscode die een einde moet maken aan de misleiding, aangepast. Nu wordt onderzocht of dat voldoende is, aldus Heemskerk. Hij vindt dat het voor de consument vooraf glashelder moet zijn of het gaat om betaalde sms-diensten en welke kosten daaraan verbonden zijn. Als uit onderzoek blijkt dat aanvullende maatregelen nodig zijn, zal Heemskerk niet aarzelen die te treffen. Kwetsbare groepen, zoals kinderen, moeten goed beschermd zijn tegen ogenschijnlijk gratis sms-diensten, schrijft Heemskerk..

Gerkens stelde haar vragen naar aanleiding van een internetspel, dat in beginsel gratis is, maar als het op hogere niveaus wordt gespeeld kunnen mensen via sms'jes extra mogelijkheden kopen.

Mensen kunnen, zonder tussenkomst van hun provider, hun telefoonnummer voor sms-diensten laten blokkeren via smsdienstenfilter.nl. Daarvan hebben inmiddels 175.000 mensen gebruik gemaakt, aldus Heemskerk.

De Consumentenbond vindt dat benadeelde klanten hun gelijk moeten kunnen halen bij hun telecombedrijf. Het telecombedrijf int de betalingen van de sms'jes en kan in de contracten met de aanbieders van sms-diensten eisen stellen aan de manier waarop zij hun klanten informeren, aldus een woordvoerder van de Consumentenbond.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.