Home

Achtergrond 100 x bekeken

Minder autokilometers door compacte stad

Planologen en stedenbouwkundigen zouden steden en buurten moeten ontwerpen die het de bewoner makkelijker maken de auto te laten staan.

Kees Maat van de TU Delft onderzocht hoe de woonomgeving van invloed is op de mobiliteit van mensen. Hij keek daarbij naar hun dagelijkse activiteiten, het woon- en werkverkeer en hoe partners omgaan met gedeeld autogebruik en -bezit. Hij hoopt er donderdag op te promoveren.

Bij het bedenken van nieuwe woonlocaties gaan planners ervan uit dat mensen zo kort mogelijk onderweg willen zijn. Dat is te kort door de bocht, vindt Maat. ,,Mensen zetten kosten, zoals reistijd, af tegen de baten. Met alle voorzieningen in de buurt besluiten stadsbewoners vaker boodschappen te doen of naar de bioscoop te gaan. Ook zijn ze geneigd om reistijdwinst om te zetten in extra nut verder weg, bijvoorbeeld een betere supermarkt'', aldus Maat.

Hij beveelt planologen aan om ook te kijken naar de inrichting van werklocaties. Die zouden niet alleen goed bereikbaar moeten zijn met het openbaar vervoer, maar er moeten ook winkels en andere voorzieningen zijn. Daar kan de werknemer boodschappen doen zonder gebruik te hoeven maken van de auto.

Maat zet er tegelijkertijd kanttekeningen bij. ,,Wanneer de ene werkende de auto thuislaat omdat de werkplek goed met alternatieven bereikbaar is, is het de partner die dan de auto meeneemt. Naarmate de werkweek van de vrouwelijke partner langer is, neemt bovendien de kans op een tweede auto toe'', stelt de Delftse onderzoeker. Het zijn de huishoudens met twee auto's die de meeste kilometers maken.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.