Home

Achtergrond 94 x bekeken 5 reacties

LTO: imago lamsvlees is nog flink te verbeteren

Het imago van lamsvlees is minder positief dan producenten willen.

Voor de sector liggen er volop mogelijkheden om dit te veranderen. Dat meldt Nico Verduin, voorzitter van de LTO-vakgroep Schapenhouderij.

Verduin bezocht afgelopen week het international Sheepmeat-forum in Brussel en was aangenaam verrast. Naar voren kwam dat veel consumenten denken dat lamsvlees vet is, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. In een aantal landen is, mede daarom, de afgelopen tijd actie ondernomen om het imago van lamsvlees te verbeteren, en met succes.

"Zo is de consumptie van lamsvlees in Australië in tien jaar tijd verdubbeld", vertelt Verduin. Hier gingen een enorme verandering in het fokprogramma en een uitgebreide reclamecampagne aan vooraf. Zo zijn de dieren nu meer uniform en wordt op de markt gewerkt met een meer gereguleerd aanbod van dieren. Daarbij wordt meer aandacht besteed aan productvernieuwing. Ook zijn er volgens Verduin diverse landen die samenwerken in de afzet van lamsvlees. Hij geeft als voorbeeld Frankrijk en Ierland.

Voor Nederland liggen er volgens de vakgroepvoorzitter ook mogelijkheden. Hij ziet hierin echter geen taak voor de LTO. "Het zou goed zijn als bijvoorbeeld een marktpartij of slachterij het initiatief zou nemen." Internationale samenwerking is daarbij volgens Verduin een noodzaak. Ook komen zaken als kwaliteitsborging en verdere professionalisering van de ondernemers hierbij kijken.

Het Sheapmeat-forum werd georganiseerd door de Copa-Cogeca, de Europese koepel van landbouworganisaties, Nieuw-Zeeland en Australië. Volgens Verduin worden genoemde landen vaak onterecht gezien als zware concurrenten.

"De tegengestelde seizoenen vullen elkaar juist aan", aldus Verduin. "Alleen in ons voorjaar hebben we nog wat last van late lammeren uit Nieuw-Zeeland."

Laatste reacties

  • no-profile-image

    lams vleesgrossier

    Het enige imago wat lamsvlees heeft bij nederlanders is t broodje shoarma bij 8met op de hoek en de consument weet vaak niet hoe het vlees te bereiden
    slagers vinden nederlands lamsvlees vaak teduur qua inkoop dus kiezen ze voor de kant en klaar gezaagde rotzooi uit nieuw zeeland

  • no-profile-image

    Herco

    Ik ben het helemaal eens met de schapenhouder in Friesland. Een autoverkoper van BMW's rijdt toch ook niet in een Volkswagen? Ik ben een hobbyhouder van Drentse Heideschapen en er gaat niets naar de handelaar (zou ook nauwelijks iets opleveren). Thuis eten we vrijwel alleen vlees van onze eigen schapen (ook oudere) en geiten. De rest wordt afgezet naar een kring van liefhebbers uit de buurt en familie. Voor dit jaar ben ik al uitverkocht.

  • no-profile-image

    Lizzie

    Enne , imago LTO dan ?

  • no-profile-image

    altijd prijs met

    @lams vleesgrossier, Achmed bij ons verkoopt gewoon varkensvlees, wil je echte schapenshoarma hebben, moet je eerst vragen en dan ook nog eens extra betalen...dus hoog tijd dat achmed ook eens schapie gaat verkopen

  • no-profile-image

    schapenhouder

    als elke schapenhouder eerst zelf eens regelmatig lamsvlees ging eten en het lamsvlees bij zijn vrienden en kennisenkring ging promoten dan werd er al veel meer lamsvlees gegeten in Nederland dan nu het geval is.
    Wij thuis eten 1 à 2 keer in de week lamsvlees en in onze vriendenkring wordt ook steeds meer lamsvlees geconsumeerd.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.