Home

Achtergrond 71 x bekeken 4 reacties

Kamer wil onderzoek naar marktmacht supermarkten

De vaste kamercommissie van landbouw wil dat er een Europees onderzoek komt naar de prijsvorming van agrarische producten en de marktmacht van supermarkten.

Zij stelt vast dat de prijs die een producent ontvangt ver van de prijs ligt die de consument betaalt. Mogelijk komt dat door ongewenste marktmacht van supermarkten of zelfs prijsafspraken, stelt de commissie.

De problematiek speelt vooral de groentesector parten, stelt Jan Mastwijk, Tweede Kamerlid voor het CDA. "Het kan niet zo zijn dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) onderzoek doet naar mogelijke prijsafspraken in de groentesector zonder daarbij te kijken naar de rol van de supermarkten", zei hij tijdens Horti Fair.

"Als je bijvoorbeeld kijkt naar de prijs van een mixverpakking paprika en de telersprijs, dan zie je dat er iets niet in orde is. Het is aan minister Verburg en Eurocommissaris Kroes om na te gaan of dat klopt." Mastwijk heeft geen concreet bewijs dat wijst op prijsafspraken.
Het Europees Parlement heeft vorig jaar ook al aan de Europese Commissie gevraagd om een onderzoek naar deze prijsverschillen.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    arm

    In Duitsland staat de Aldi op een hoge plaats in de Quote top 500. Dit zegt al genoeg over de macht van de supers.

  • no-profile-image

    down under

    En dan niet alleen naar de exorbitante prijsverschillen tussen de telers/producentenprijs en consumentenprijs kijken maar ook meteen naar het fenomeen "kilo knaller". Dit is ook alleen maar mogelijk door de inkoopprijs flink te drukken zodat ze, zonder namen te noemen ( C1000), over de finacieele rug van varkenshouders hun "aanbieding" kunnen doen.

  • no-profile-image

    jan

    De gebroeders Albrecht zijn de rijkste Duitsers,zij zijn eigenaar van de Aldi

  • no-profile-image

    gert

    De marktmacht is door de NMA helemaal bij de retailer gelegd,tenzij er sprake is van schaarste

Of registreer je om te kunnen reageren.