Home

Achtergrond 427 x bekeken 4 reacties

Handelswijze exporteur schapen in onderzoek

Het Britse ministerie van Landbouw onderzoekt de handelswijze van een Nederlandse schapenexporteur.

Dierenorganisatie Kent Against Live Export (Kale) beschuldigt de exporteur van het illegaal transporteren van lammeren van Engeland naar Frankrijk.

De exporteur wil niet met zijn naam in de krant. Hij heeft ruim 300 lammeren in een gesloten vrachtwagen via een veerdienst van Dover naar Calais vervoerd. Hij laat weten dat hij zich niet schuldig heeft gemaakt aan onrechtmatig handelen. "Zowel de auto, chauffeur als de dieren voldeden aan de Europese regelgeving." Het dierenwelzijn was volgens hem niet in gevaar.

Probleem is volgens de veehandelaar dat de diverse veerdiensten tussen Dover en Calais weigeren lammeren bestemd voor de slacht te vervoeren. Toen onderweg van Dover naar Calais bleek dat er levende lammeren werden vervoerd in plaats van verpakt vlees, besloot de rederij de vrachtwagen niet van het schip te laten.

In Engeland werd de transporteur opgewacht door de Engelse autoriteiten die een verder onderzoek aankondigden. Ook de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit is om informatie gevraagd. Volgens de Nederlandse transporteur hebben betreffende rederijen het recht niet om de export van slachtlammeren te weigeren. "Zij bieden toch een publieke dienst aan?"

Engeland stond vooral in de jaren 90 bij de veehandel bekend om zijn fanatieke dierenactivisten. Bij de veerdiensten verzamelden zich grote groepen activisten om te demonstreren tegen de export van levende dieren.

De rederijen zouden uit vrees voor ordeverstoring en onder druk van de publieke opinie hebben besloten de transporten van dieren voor de slacht te weigeren. "Het is in het belang van de dieren dat we ze op deze manier vervoeren", vertelt de anonieme veehandelaar.

Als de transporteur kiest voor een alternatieve oplossing zou dit de reistijd aanzienlijk verlengen. De transporteur ziet de uitkomst van het onderzoek met vertrouwen tegemoet.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    john

    als je aan de buitenkant van de vrachtwagen niet kan zien dat er levend vee vervoerd wordt, ben je per definitie in overtreding. Dit staat nog los van ventilatoren ed.

  • no-profile-image

    dier

    Ben benieuwd welke andere route de handelaar zou moeten nemen, die de reistijd aanzienlijk zou verlengen.
    Zwemmen, misschien ? Van Engeland naar Frankrijk laten vliegen doetíe vast niet.

  • no-profile-image

    schapenboer

    Deze veehandelaar probeert gewoon zijn geld te verdienen,dat heeft toch niks met imago te maken.
    Ik heb wel in de gaten dat dus die rederijen lafbekken zijn die zich regels laten opleggen door een stel van die dierenactivisten.Net zo als hier in Nederland inmiddels het geval is!

  • no-profile-image

    schapenboer

    Illegaal schapen vervoeren vanuit Engeland naar Frankrijk is goed voor het welzijn van de portemonnee van de schapen exporteur. het is slecht voor de prijsvorming van de nederlandse schapen en het is slecht voor het imago van de veehouderij.

Of registreer je om te kunnen reageren.