Home

Achtergrond 57 x bekeken

Eurlings wil niet alle seinen aanpakken

Niet alle zesduizend seinen op het spoornet worden beter beveiligd.

Verkeersminister Camiel Eurlings wil alleen de seinen aanpakken waar dat het hardst nodig is. Hij laat onafhankelijk onderzoek doen om te bepalen hoeveel seinen en waar het snelst moeten worden opgetuigd met het beveiligingsysteem atb-vv. We moeten niet in blinde paniek, hapsnap en lukraak alle seinen vervangen, zei de minister donderdag in de Tweede Kamer. Het onderzoek moet voorjaar 2010 klaar zijn. Daarna komt Eurlings met een actieplan.

De meeste fracties steunen hem. De VVD bleef erbij dat alle seinen worden aangepast. "Dan maar geen gratis schoolboeken of extra geld voor de publieke omroep'', zei Kamerlid Charlie Aptroot.

Na het recente treinongeluk in Barendrecht pleitte Pieter van Vollenhoven van de Onderzoeksraad voor Veligheid (OVV) ervoor om alle seinen uit te rusten met atb-vv tegen door rood rijden. Dat laatste was de belangrijkste oorzaak van de botsing, die een van de twee machinisten van de betrokken goederentreinen het leven kostte.

Volgens Eurlings kost zo'n operatie honderden miljoenen en duurt die acht tot tien jaar. De criteria om de seinen op te waarderen, worden mogelijk wel aangescherpt. "Door rood rijden kan bij ieder sein gebeuren'', aldus Eurlings. Hij doelde op het sein in Barendrecht, dat niet was voorzien van atb-vv omdat er niet eerder door rood was gereden. "Het ongeluk was volgens onze registratie de eerste keer.'' Het ongelukssein behoort dan ook niet tot de 1250 seinen die zo risicovol zijn dat zij volgens eerdere afspraken tot eind 2010 al veiliger worden gemaakt.

De topman van spoorbeheerder ProRail zei eerder in een hoorzitting van de Kamer al dat het overbodig is om alle seinen aan te pakken, en atb-vv alleen nodig is op de gevaarlijkste plekken.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) hield donderdag de boot af. "Het ligt niet in de verwachting dat we inhoudelijk reageren. De voorzitter treedt niet in discussie met de minister'', liet de woordvoerder van Van Vollenhoven weten. Eurlings werkt verder aan een basisnet voor transporten van gevaarlijke en giftige stoffen. Hij kondigde aan dat chemische transporten uit Limburg van Sabic nu al veiliger worden. De Sabic-treinen worden zo samengesteld dat wagons met gevaarlijke stoffen niet direct achter elkaar zitten.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.