Home

Achtergrond 86 x bekeken

Eurlings: door rood rijden oorzaak treinbotsing

De belangrijkste oorzaak van de treinbotsing bij Barendrecht van twee weken geleden was het door rood rijden van de trein van vervoerder DB Schenker.

Dit schrijft verkeersminister Camiel Eurlings vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Al eerder zei een woordvoerster van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVV) dat het door rood rijden van een machinist waarschijnlijk de oorzaak van de botsing van twee goederentreinen is geweest. De Schenker-treinbestuurder kwam daarbij om het leven. Het sein bij Barendrecht was voorzien van het atb-beveiligingssysteem, aldus Eurlings. Atb staat voor automatische trein beïnvloeding. Er is een verbeterde versie waar na onderzoek momenteel circa 1250 seinen van worden voorzien. Volgens Eurlings kreeg het sein bij Barendrecht een 'laag risicoprofiel' omdat er niet eerder treinen door rood waren gereden.

De bewindsman geeft niet aan of hij alle zesduizend seinen op het spoornet wil voorzien van het verbeterde, zogenoemde atb-vv-systeem. Voorzitter Pieter van Vollenhoven van de Onderzoeksraad dringt daarop aan. Het 'oude' systeem grijpt niet in bij snelheden onder 40 kilomter per uur.

Eurlings overlegt donderdag met de Tweede Kamer over het spoorongeval bij Barendrecht. In de Kamer gaan stemmen op om 'kwalijke punten' zoals Barendrecht dan wel alle zesduizend seinen aan te pakken. Volgens Van Vollenhoven kost de aanpassing per sein 50.000 euro.

Er is een moderner Europees beveiligingssysteem Ertms, dat momenteel in gebruik is op de Betuwe-goederenspoorlijn (tussen Kijfhoek en Zevenaar) en op de hogesnelheidslijn, de HSL-Zuid. Ermts wordt aangelegd op het traject tussen Amsterdam-Utrecht en de Hanzelijn. De planning van de installatie van het Ertms-systeem elders op het zogenoemde gemengde net, en dus ook bij Barendrecht, wordt volgens Eurlings samen met de spoorsector vastgesteld op basis van onderzoek dat momenteel loopt.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.