Home

Achtergrond 81 x bekeken

Einde aan zondagskranten in Nederland

"Drie keer is scheepsrecht en na drie recente initiatieven voor zondagskranten zie ik zo gauw geen nieuwe plannen daartoe ontstaan.''

Dat zei krantenkenner Piet Bakker vrijdag naar aanleiding van de beslissing van De Telegraaf om te stoppen met zijn zondageditie. Het dagblad stopt per januari met zijn zondagskrant wegens tegenvallende advertentie-inkomsten.

De editie is wel populair bij bestaande lezers, maar wist geen nieuwe lezers aan zich te binden, analyseert Bakker. Mede door de economische crisis viel de aanwas van advertentiegeld ook nog eens tegen. Het drukken en bezorgen van kranten is, juist in het weekend, erg kostbaar. Al met al kan de lector Crossmedia aan de Hogeschool Utrecht wel begrijpen dat De Telegraaf de stekker trekt uit het zondagsproject.

"Ik vind dat wel jammer'', erkent hij. "Ik vermoed dat ook de bestaande abonnees teleurgesteld zullen zijn. Zij vonden het lekker om op zondag een krant te ontvangen en bovendien had de editie op zondag regelmatig echt nieuws. Probleem is dat er in Nederland een krantencultuur bestaat van bezorgen en geen kioskencultuur. De bezorging van kranten maakt het erg duur.''

Voor de Tweede Wereldoorlog was de verschijning van zondagskranten in Nederland heel gebruikelijk, brengt Bakker in herinnering. Daarna werden de drukpersen in het weekeinde stilgelegd, tot De Krant Op Zondag het in 1990 probeerde. Die uitgave, van onder anderen Pieter Storms, moest zelfs in België worden gedrukt omdat er in Nederland geen drukkerij was te vinden die de klus wilde klaren. De Krant Op Zondag was niet verbonden aan een krant die ook doordeweeks verscheen. Uiteindelijk stopte het project in 1992.

Later kwamen bestaande kranten met zondagsprojecten. De regionale krant Twentsche Courant Tubantia concludeerde eerder al dat zijn zondagversie niet rendeerde. Nu stopt ook het derde naoorlogse zondagsproject van een krantenuitgever. Nederland kent in 2010 dus geen zondagskranten meer. ,,Dat is behoorlijk uitzonderlijk in Europa'', schetst Bakker. ,,In andere landen zijn de bezorgkosten echter niet zo hoog, omdat mensen daar vaak kranten kopen in winkels en kiosken. In Nederland zijn tegenwoordig steeds meer zaken open op zondag, maar het is nog steeds niet gebruikelijk om er op zondag een krant te gaan kopen.''

Bakker denkt dat de zondageditie van De Telegraaf ook last heeft gehad van het feit dat abonnees niet meer moesten gaan betalen voor de zondagskrant. "Dat is raar. Als je meer waar voor je geld krijgt, dan moet je er meestal ook meer voor betalen. Dit project van De Telegraaf werd uitsluitend gefinancierd door geplande hogere advertentie-inkomsten.''

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.