Home

Achtergrond 113 x bekeken

'Eerlijk' en 'rechtvaardig' overtuigen

Mensen die een folder lezen over producten, kopen die spullen eerder als er woorden als 'eerlijk' en '(on-)rechtvaardig' worden gebruikt.

Aanduidingen als 'goed' en 'slecht' werken veel minder goed.

Dat blijkt uit een onderzoek dat socioloog Remco Wijn van de Universiteit Utrecht heeft gedaan. Wijn promoveert eind deze maand op zijn onderzoek.

Wijn deelde in een supermarkt folders uit over Fairfood, een organisatie die eerlijke producten promoot. Het bleek dat klanten die een folder kregen met de woorden 'eerlijk' en '(on-)rechtvaardig' twee tot drie keer meer door Fairfood aanbevolen producten kochten dan mensen die een folder kregen waarin sprake was van goed en slecht.

Volgens Wijn werken de zogenoemde rechtvaardigheidswoorden vooral goed als de lezers of luisteraars aannemen dat er geen eigenbelang in het spel is. Wijn verklaart dat door te stellen dat mensen recht en onrecht bijzonder belangrijk vinden. Ze reageren sterk op deze onderwerpen en voelen zich daarom aangesproken door rechtvaardigheidswoorden.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.