Home

Achtergrond 94 x bekeken

'Duurzaam tussensegment onbreekt in afzet groente'

Voor groente bestaat nog geen tussensegment voor duurzaamheid, zoals scharrelvlees bij vlees.

De afzet van biologische groente krijgt daardoor een extra impuls via de Puur en Eerlijk-campagne van de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn. Dat stelt AGF-ketenmanager Arend Zeelenberg van de Taskforce Marktontwikkeling Biologische Landbouw.

Zeelenberg verwacht de grootste groei in afzet van biologische groente bij AH, Jumbo, C1000, Super de Boer en Hoogvliet. Samen zullen deze ketens de komende jaren meer dan 80 procent van de verwachte groei van minstens 10 procent verzorgen, denkt hij. Die groei is vooral te verwachten voor biologische groente. Dit jaar groeit die afzet met 10 procent, fruit blijft daarbij achter.

Het aandeel biologische groente in de totale Nederlandse groenteverkoop is 4,8 procent. Dat is de helft van het aandeel in landen als Duitsland, Denemarken en Zwitserland. Zeelenberg kreeg deze week van het Productschap Tuinbouw financiering om de plannen voor de komende twee jaar verder uit te voeren.

Of registreer je om te kunnen reageren.