Home

Achtergrond 91 x bekeken 7 reacties

Consument vindt duurzaam voedsel te duur

De Nederlandse consument voelt er weinig voor om meer te betalen voor duurzaam geproduceerd voedsel.

Het marktaandeel van bijvoorbeeld biologische producten blijft daardoor laag. Voor gezonde voeding zoals light-producten willen Nederlanders zelfs minder uitgeven. Dat concluderen twee onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) vrijdag.

Consumenten denken dat duurzame producten van mindere kwaliteit zijn en willen er daarom niet meer voor betalen, aldus de onderzoekers van de faculteit Economie en Bedrijfskunde. Gezonde levensmiddelen, zoals light-producten, zijn volgens consumenten minder smaakvol en dragen niet bij aan een sociaal gevoel dat de hoge prijs kan rechtvaardigen.

Met duurzame producten bedoelen de twee wetenschappers levensmiddelen met een eko-, bio-, of fair-trade-label. Voor die producten is de consument bereid 6 procent meer te betalen, terwijl het prijsverschil met producten zonder een label nu tussen de 10 en 40 procent ligt. Voor producten met een gezondheidsclaim wil de consument al helemaal niet meer betalen maar juist 5 procent minder.

Verder blijkt uit het onderzoek dat de consument bij de aanschaf van basisproducten zoals yoghurt of rijst een rationele afweging maakt en bij de aanschaf van een luxeproduct zoals chocola vaker een emotionele. Vooral schuldgevoel speelt een rol. Wie zich schuldig voelt over het kopen van een chocoladereep, kan dat gevoel rechtvaardigen door een fair-trade reep te kiezen. 'Ik geniet, maar doe toch iets goeds' is dan de gedachte.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    delange

    nederland zet in voor duurzaam maar wat als daar geen afzet voor is zoals uit dit artikel blijkt Mijn adfies: produceer gawoon voor de laagst mogelijke kostprijs

  • no-profile-image

    veehouder

    'de consument' dit ben jezelf ook!
    Ik kan me ergeren aan boeren gezinnen die spul van de aldi op tafel zetten. Als lid van Friesland Campina zorg ik dat dit bij ons zoveel mogelijk op tafel staat.

  • no-profile-image

    Romain Cools

    Misschien schuilt het probleem wel in het feit dat - in tegenstelling tot vele andere verbruiksgoederen - de consument dalende uitgaven voor voeding wel als een evidentie begint te beschouwen ... sky is the limit !?

  • no-profile-image

    TW

    Veehouder uit de polder. Zorg ervoor dat melk van eigen bedrijf op tafel staat.
    Pudding kun je koken van eigen melk van € 0,20 Boter karnemelk enz. Voor € 2, = al tien liter hoogwaardige grondstof.

  • no-profile-image

    gert

    De consument gaat voor de laagste prijs,blijft er tenminste nog geld over voor een extra vakantie

  • no-profile-image

    Leen

    De consument vindt gangbaar duurzaam genoeg. Ik deel die mening.

  • no-profile-image

    gert

    Typisch consumentengedrag,veel eisen stellen aan voedsel,maar weinig willen betalen

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.