Home

Achtergrond 83 x bekeken

ZON stapt in vermarkting Spaans product

Afzetorganisatie ZON zet product af voor twee Spaanse groentecoöperaties.

Dat maakte de veiling bekend. In 2008 zakte de omzet van de afzetorganisatie licht door slechtere prijzen. Het volume en areaal steeg wel. Het aantal beëindigers nam toe.

ZON heeft de buitenlandse aanvoercontacten uitgebreid naar Spanje. In 2007 startte de veiling met de verkoop van Egyptisch product in de winter. Dat blijft gehandhaafd, maar deze winter komen daar twee Spaanse coöperaties bij: La Huerta en Ejidomar.

Volgens directeur Frans van Dijck gaat het niet om een test, maar worden serieuze volumes verhandeld aan afnemers. ”We importeren het product niet, maar zetten het af voor deze partijen. Het zijn contractaanvoerders.”

De afzetorganisatie zag de omzet in 2008 licht dalen van 283 miljoen euro naar 281 miljoen. Door de hogere volumes in 2008 werd meer omzet behaald uit de verpakkings- en dienstverleningsactiviteiten. De productomzet kwam door een slechte prijsvorming bij veel producten lager uit. Toch is de productomzet vele malen groter.

De verschuiving is niet fors, zegt Van Dijck. ”Hooguit 1 procent.” In 2007 bedroeg de totale omzet 283 miljoen euro, waarvan 237 miljoen uit de verkoop van product. De precieze omzetten in 2008 kon hij gisteren niet geven.

De afzetorganisatie telt nu 425 leden, tegen 470 in 2008 in januari. De daling is sterker dan verwacht door de slechte financiële positie bij veel bedrijven. Toch verwacht ZON een groei van het areaal glasgroente van enkele procenten. De groei van het areaal vollegrondsgroente kan hoger uitvallen. ”We zijn nog met een aantal grote telers in gesprek.” Het zou daarbij om aspergetelers gaan. De groei van het areaal loopt gelijk op met de landelijke trend, signaleert Van Dijck.

Komend jaar wil ZON het veilpercentage op 30 procent houden. De directe afzet naar supermarkten moet groeien in het buitenland, stelt Van Dijck.

Of registreer je om te kunnen reageren.