Home

Achtergrond 105 x bekeken 3 reacties

Verdeel pijn prijs-schommeling

Een sterk fluctuerende melkprijs? Prima, maar dan ook in de supermarkt graag.

De melkprijs gaat schommelen. Je zou zeggen, dat is al zo vaak gezegd, daar kan geen beroering meer over ontstaan. Toch regent het reacties op www.boerderij.nl na de bekendmaking van de nieuwe garantieprijs van de zuivelcoöperatie Royal FrieslandCampina: €28,75 per 100 kilo. De teneur: ‘nou hébben we een groot zuivelblok in Nederland, komen ze met zo’n lage prijs’.

Toch gaan we vaker dit soort verrassingen krijgen. In andere landen is dit gewoon. In deze Boerderij komen drie melkveehouders aan het woord die boeren in de Verenigde Staten, Brazilië en Nieuw-Zeeland. Uit hun antwoorden op de vraag hoe ze omgaan met de vrije markt komen drie belangrijke zaken naar voren:

1 Kostprijsbeheersing. Ook een afgekloven bot, maar alle drie benadrukken dat het hier om draait.
2 Risico’s afdekken. Bijvoorbeeld door het maken van (lange) termijncontracten.
3 Trek je eigen plan. Alle goedbedoelde adviezen en voorspellingen ten spijt draait het om het eigen ondernemerschap als manager in de nieuwe zuivelcyclus.

Dit zijn allemaal zaken waar de melkveehouder zelf invloed op kan en moet uitoefenen. Dat kan hij niet in de verhouding tussen consumentenprijs (prijs in de winkel) en producentenprijs (melkprijs voor de boer). Bij sterke prijsfluctuatie groeit het gevaar dat die twee prijzen uit de pas gaan lopen. Als de melkprijs stijgt, wordt dat wel doorvertaald in de consumentenprijs, als die daalt niet.

Een recent rapport van de Europese commissie laat zien dat in Nederland het verschil tussen producentenprijs en consumentenprijs wat betreft voedsel (dus niet alleen zuivel) veel groter is dan het Europese gemiddelde. Dat gevoel leeft al langer bij boeren, maar in toenemende mate beginnen ook belangenbehartigers, europarlementariërs en de Rabobank op deze scheve margeverdeling in de keten te wijzen. Terecht; het kan niet zo zijn dat de nadelen van prijsfluctuatie grotendeels worden afgewenteld op de boer.

Foto

Rochus Kingmans

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Jan

    Rochus,
    Wanneer beseft nou iedereen is dat
    de prijs in de supermarkt maar weinig te maken heeft met de inkooppprijs, vooral bij bulkprodukten,grote prijsfluctuaties ten voordele van de supermarkt worden nooit voor de volle 100 procent doorgegeven aan de consument,immers de consument is toch wel bereid om een bepaalde prijs te betalen voor een produkt.
    Het probleem met de nederlandse boeren is dat men concurrent van elkaar is. Op jonge leeftijd had ik al door dat er in de handel meer te verdienen valt( bv de veehandelaren die in de nieuwste mercedes het erf op reden) dan het boerenbedrijf van mijn ouders over te nemen

  • no-profile-image

    Vrijgezel

    De pijn heb ik allang verdeeld. Rochus de verkeerde kijk en ik ga vrolijk verder.

  • no-profile-image

    Harrie Bosman

    Hé hé, meneer Kingmans begint het ook te dagen. Mag het dan duidelijk zijn dat de"hoge"voedselprijzen nimmer aan de boer lag?

    "Sinds 1939 zijn het aantal boerderijen en het aantal in de landbouw werkzame personen drastisch gedaald en de verwachting is dat die lijn zich zal doorzetten. Het inkomen van met name de kleine boeren blijven beneden het minimuminkomen .
    Hoewel de de voedselsector door gaat met zijn wereldwijde groei – de huidge jaaromzet is anderhalf biljoen dollar – krijgen boeren daarvan slechts een zeer klein deel.

    Vijftig jaar geleden kregen boeren in Europa en Noordamerika 45 tot 60% van het geld dat consumenten uitgaven aan voedsel. Nu is dat afgenomen tot 7% in GB, 3,5% in de VS en 18% in Frankrijk. Het huidige patroon van consolidatie van supermarkten maakt het er niet beter op."

    [www.supermacht.nl]

Of registreer je om te kunnen reageren.