Home

Achtergrond 121 x bekeken

'Schuitema en Super de Boer lonken naar elkaar'

De supermarktconcerns Schuitema en Super de Boer (SdB) zijn in gesprek over een gezamenlijke inkooporganisatie of zelfs fusie.

Dat stellen bronnen dichtbij de ketens. Volgens supermarktdeskundigen is een samengaan onvermijdelijk. Bij de directies van Schuitema (C1000) en SdB wilde vandaag niemand reageren.

Jan-Willem Lemkes, voorzitter van de ondernemersvereniging van SdB, verklaarde eerder tegenover de Levensmiddelenkrant: "Elke dag dat fusie langer op zich laat wachten, kost de organisatie en ondernemers geld".

Een nieuwe organisatie telt circa 650 supermarkten en zal Albert Heijn qua marktaandeel het vuur aan de schenen leggen. Nu is de Zaandamse supermarktorganisatie, met een stijgend marktaandeel van 31,3 procent en een netto-omzet van 9 miljard, nog alleenheerser.

Schuitema, moederbedrijf van C1000, heeft een marktaandeel van circa 12 procent. SdB heeft circa 7 procent. "Te klein om voort te bestaan", zegt supermarktconsultant Gerard Rutte. "Samengaan is onvermijdelijk."

Anders dan veel kleine ketens zijn de twee mogelijke fusiepartners niet aangesloten bij de zestien leden tellende inkooporganisatie Superunie. "Ze moeten beiden de inkoopcondities verbeteren."

Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn, verkocht vorig jaar een meerderheidsbelang in C1000 aan private-investeerder CVC. De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) legde echter een claim neer, omdat te weinig zou zijn betaald voor de effecten.

Of registreer je om te kunnen reageren.