Home

Achtergrond 88 x bekeken

Ook voor supermarkten is 2009 onzeker

Supermarkten leken als een van de weinige ongevoelig voor de economische neergang. Consumenten verruilden restaurants voor meer uitgaven in de supermarkt. Maar 2009 zal een moeilijk jaar worden voor de grossiers, menen de kenners.

De tijd van forse omzetgroei, soms zelfs met dubbele cijfers, lijkt voorbij. Supermarkten zullen volgend jaar nog wel groei realiseren maar deze zal afvlakken, stellen kenners. Naar verwachting stijgt de omzet dit jaar met 3 procent, ofwel 1 miljard euro. Dat is beduidend lager dan in 2008. "Al is dat nog lang niet slecht'', zegt supermarktdeskundige Gerard Rutte.

De omzetstijging komt ook nu weer voor het merendeel op het conto van hogere prijzen. De kosten voor grondstoffen zijn echter weer aan het dalen en de economische neergang in combinatie met het slechte consumentenvertrouwen maakt het voor supermarkten moeilijk te verkopen dat producten duurder worden. "Maar vergeet niet dat de prijzen in Nederlandse supermarkten lager liggen in vergelijking met andere landen'', aldus Rutte.

Prijs zal dit jaar een centraal thema in de supermarktbranche en levensmiddelenindustrie zijn, verwachtten experts. De strijd om de euro van de klant barst dan ook al snel in het nieuwe jaar los. Verschillende supermarktconcerns komen met forse kortingsacties en prijsverlagingen. C1000 is gestart met een campagne met honderd aanbiedingen van een euro en de Hamsterweken van Albert Heijn staan ook voor de deur met scherpere kortingen dan vorige jaren.

De consument is al veel gevoeliger voor aanbiedingen en acties en is meer geïnteresseerd in seizoensproducten, concludeerde het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) al. Ook zullen consumenten hun eetpatroon gaan wijzigen. "Iets vaker een gehaktbal eten dan een biefstukje'' voorspelde CBL-voorzitter Klaas van den Doel. "En vaker de broodtrommel mee in plaats van die dure sandwich.'' Bovendien neemt de populariteit van huismerkartikelen toe.

De grote vraag is echter hoe lang de economische neergang gaat duren en hoe diep die zal zijn, meent Philip den Ouden, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). "Deze industrie heeft een voordeel: mensen blijven eten. Maar als de crisis lang zal duren dan zullen consumenten nog meer op de centen gaan letten en dan zijn ook de gevolgen voor deze branche aanzienlijk.''

De FNLI-directeur signaleert dat voedingsmiddelenproducenten moeilijker prijsverhogingen kunnen doorberekenen aan supermarkten en andere afnemers. Hij verwacht dat de concurrentiestrijd tussen supermarkten alleen maar groter zal worden doordat zij scherper op prijs zullen inzetten.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.