Home

Achtergrond 270 x bekeken 1 reactie

Nieuwe VWA-keuring nadelig voor exporteurs

VWA Oost heeft een nieuw geautomatiseerd planningssysteem ingevoerd voor de keuring door dierenartsen bij levende export.

Ten opzichte van de stalkeuring van dieren op de dag voorafgaand aan het laden heeft de nieuwe keuring een aanzienlijk nadeel. Het laden kost de exporteur namelijk veel meer tijd. Bij de nieuwe keuring moet de dierenarts de auto voor het laden keuren. Bij de stalkeuring was dit niet nodig. Nu moeten de dieren aansluitend in de stal gecontroleerd worden.

In het nieuwe systeem moet de exporteur twee dagen voorafgaand aan het laden een aanvraag indienen voor de keuring met het gewenste tijdstip. Op een dag voor het laden krijgt de exporteur uiterlijk 14.30 uur het werkelijke keuringstijdstip door. In de praktijk blijkt dit tijdstip aanzienlijk later bekend te zijn. Het werkelijk opgegeven tijdstip van de keuring is bovendien een benadering en heeft een marge van drie uur. Anderhalf uur voor het opgegeven tijdstip en anderhalf uur erna. Dit houdt in dat de exporteur veel meer tijd kwijt is voor vrachtauto plus chauffeur. De VWA streeft naar een marge van een uur.

De VWA kan de eerste keuring van de dag pas vanaf 7.00 uur uitvoeren. Zo komen de varkens laat aan bij de slachterij in Duitsland, met het risico dat ze blijven overliggen. Varkensexporteur Reuling Intervar geeft aan dat efficiënt en klantgericht plannen niet meer mogelijk is. Ook kost de keuring meer omdat eerst de auto gekeurd moet worden en de dierenarts nu langer op het bedrijf aanwezig is. (Het aanvraagtarief is € 13,12, het starttarief voor de dierenarts € 41,71 en per kwartier vervolgens nog € 34,64).

De VWA is bekend met de problemen en gaat ze oplossen. Reuling vindt dat de nieuwe systematiek de varkenshouder, handelaar en transporteur alleen maar nadelen oplevert. De VWA kan met het nieuwe systeem efficiënter werken, maar LNV heeft voor 2009 de tarieven wel met 4,7 procent verhoogd.

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    WW

    De arrogantie van de macht is weer duidelijk, steeds weer de kosten verhogen, komen ze zelf te laat, mag je niks zeggen, is het anders om mag je een kwartier dubbel betalen en nu zorgen ze er voor dat er bij de transporteur onwerkbare situaties ontstaan. Het lijkt me duidelijk dat als je wil exporteren met name naar duitsland je het vwa niet meer nodig bent. De eigen dierenarts kan dit net zo goed, heel vaak worden de biggen/vleesvarkens op een dag twee keer bekeken eerst door de eigen dierenarts en binnen een uur nog een keer door de dierenarts van het vwa en dat omdat ze net ff een paar kilometer de grens over gaan en dat voor een reis van minder dan een half uur. Het vwa maakt zich onmogelijk en dat terwijl zich de overheid zich ten doel heeft gesteld dat de administratieve lasten minder moesten worden.

Of registreer je om te kunnen reageren.